Man må jo nesten bli sjarmert av et band som har selvironi og selvtillit nok til å kalle debutplata si for Masterpiece, slik som Big Thief gjorde. Det fins en annen grunn til å la seg sjarmere av bandet, og det er at de lager veldig fin musikk. For dere som ikke har kjennskap til dem, vil jeg anbefale å f.eks. starte med låtene Masterpiece, Paul, Shark Smile og Mary fra de to forrige platene Masterpiece og Capacity. Kramgode låter, rett og slett!

De fortsetter heldigvis med å lage gode låter på sin tredje plate U.F.O.F. (bokstavene står for UFO Friend). Det starter rolig og stemningsfullt på åpningslåten Contact. Det er akustisk gitar, nennsom rytme, rolig bass og den hviskende og inderlige stemmen til Adrianne Lenker. Etter hvert kommer el-gitaren til gitarist Buck Meek inn og rufser det hele til.

Adrianne Lenker trakterer akustisk gitar i tillegg til å synge. På bass og trommer finner vi henholdsvis Max Oleartchik og James Krivchenia. Så er det Buck Meek da: Hans gitarspill er dynamisk og fint, alt fra mykt og forsiktig til rått og rufsete. Tilsammen utgjør disse fire en organisk og fin helhet som utfolder seg vakkert og sensitivt innenfor rammeverket av gode låter i folk-rock-spekteret.

Det er ikke bare melodisk sett at låtene holder høy standard, tekstene til Adrianne Lenker er virkelig gode. Hun sier selv at tekster og låter handler mye om å «bli venn med det ukjente». Hennes syn på livet er at man hele tiden gjennomgår forandringer, og hun vil heller møte forandringene enn å late som de ikke fins. Som i teksten til den nydelige Century: «Dogs eyes in the headlights of the driveway/Cool autumn rain/Bugs died on your windshield on the freeway/Wonder if you'll be the same/Centuries flower». Akkompagnert av forsiktig perkusjon, akustisk gitar og lavmælt el-gitar formelig kjenner man høstregnet treffe ruta mens bladene flagrer i lufta.

Big Thief er mestere i å skape stemninger, uansett valør. De bruker ikke sterke virkemidler, men de når likevel godt fram til lytterne. Det er kanskje ikke «quiet is the new loud», men det er heller ikke så voldsomt langt unna. Mine favoritter på plata er foreløpig tittellåten U.FO.F., Century, Cattails og Orange.

Big Thief har igjen lagd et album som det er veldig lett å like, og som for undertegnede står seg godt når man sammenligner med de to første platene. Det sier ikke så rent lite, for det var to sterke utgivelser. Det er sannelig U.F.O.F. også! Det er bare å starte å lytte seg opp til bandet fra Brooklyn kommer til Øyafestivalen i august.

Den offisielle hjemmesiden til Big Thief.