Iain Matthews (72) har hatt en lang og innholdsrik karriere. Han var vokalist i Fairport Convention sammen med Sandy Denny. Så startet han countryrockbandet Matthews Southern Comfort, som fikk en kjempehit i 1970 med Woodstock (her i en alternativ miks), deretter folkrockbandet Plainsong, synthpopbandet Hi-Fi på 80-tallet og visepopgruppa Hamilton Pool på 90-tallet. Samtidig har han utgitt over 30 soloplater!

Tre av cd-ene i denne lille boksen ble utgitt på 90-tallet, men i små opplag som stort sett ble solgt av Matthews selv. Nå har han satt sammen en 4. cd, "From A Hidden Pocket", som i likhet med de tre andre inneholder låter fra både 70-, 80- og 90-tallet. I det tykke heftet kan vi lese den kjente musikkjournalisten Clinton Heylins essay om karrieren, samt Matthews' egne ord om hver av cd-ene og hver av låtene.

Orphans and Outcasts er en gavepakke til fansen, men bør også kunne appellere til musikkelskere generelt. Iain Matthews har en fin og lys stemme, skriver gode låter selv, og er en mester i å finne andres låter som han deretter covrer. I tillegg til demoer og outtakes inneholder boksen noen liveopptak fra BBC, hvorav særlig de med Matthews Southern Comfort og Plainsong er glimrende.

Jeg vil trekke fram et studio-høydepunkt fra 1972 der han tolker The Flying Burrito Brothers' Christine's Tune.

Jeg har mindre sans for de synthpregede 80-årene, men på slutten av tiåret fant han igjen sin muse og begynte å skrive selv, inspirert av de mange låtene han fikk av Jules Shear til sitt 1988-album.

Iain Matthews har spilt en del i Norge de siste årene og ble i fjor akkompagnert av The Salmon Smokers fra Halden. Nå er de i studio der for å spille inn et album med nye versjoner av noen av hans beste låter. Boksen Orphans and Outcasts vil være en god introduksjon for folk som vil utforske hans over femti år lange karriere.