
Vømmølbasen og Porcelen Band
Vømmølbuen
Den 4. Vømmøl-plata byr på fengende sanger, gode tekster og folkrock
Som lyn fra klar himmel kommer Hans Rotmo med et nytt Vømmøl-album. Vømmøl Spellmannslag hadde enorm suksess med sine to første i 1974-75 før de ble oppløst. Det kom ei comebackplate i 1984, men Rotmo hadde da andre musikalske prosjekter, og ingen hadde regnet med flere plater etter at originalmedlem Geir Solheim døde i 2007.
Men nå har han slått seg sammen med yngre musikere, kalt Porcelen Band. De spiller blant annet trekkspill, fele, elbass, elgitar og trommer. Porcelenstrand er jo arbeiderbyen der en del av Vømmøl-universet hører hjemme. Den nye plata, Vømmølbuen, er en hyllest til den årlige Vømmølfestivalen i Verdal, som er basert på dugnad, og der hvem som helst kan varte opp med hva som helst av ideer, kostymer og doninger.
Det musikalske uttrykket er mer elektrisk enn Vømmøl Spellmannslag, som stort sett holdt seg til akustiske instrumenter. Det er et konseptalbum der Rotmos alias, Kristian Schravlevold, er hovedperson. Vømmølbasen, som han kaller seg her, spiller mandolin og både synger og snakker på de 13 korte låtene. Gamle Vømmøl-fans vil kjennne seg igjen i musikken og ikke minst tekstene. På Slankinga hører vi til og med den velkjente frasen "tiddlti, tiddlta". Og gamlingen fra Gammelpoteta dukker opp i Gammel-Jo.
To sanger skiller seg ut: Tittellåta Vømmølbuen er det nærmeste Vømmøl har vært countryrock, mens Sjølmeldinga er seig blues med elgitar og tekst som sparker i flere retninger. De beste melodiene er Plastcomfort, Beredskapsvisa og den vanvittige danseharseleringen Hubala hinka. De to sistnevnte byr på felesoloer. Ellers vil jeg si at trekkspillet til Berit Lillevold passer godt inn i lydbildet.
Vømmølbuen er et album som vil appellere til fans av Vømmøl Spellmannslag. Musikken er til å kjenne igjen, selv om den er mer elektrisk, og tekstene er like ironiske, skarpe eller vittige som før. Men melodiene går stort sett i opptråkka spor.
Men nå har han slått seg sammen med yngre musikere, kalt Porcelen Band. De spiller blant annet trekkspill, fele, elbass, elgitar og trommer. Porcelenstrand er jo arbeiderbyen der en del av Vømmøl-universet hører hjemme. Den nye plata, Vømmølbuen, er en hyllest til den årlige Vømmølfestivalen i Verdal, som er basert på dugnad, og der hvem som helst kan varte opp med hva som helst av ideer, kostymer og doninger.
Det musikalske uttrykket er mer elektrisk enn Vømmøl Spellmannslag, som stort sett holdt seg til akustiske instrumenter. Det er et konseptalbum der Rotmos alias, Kristian Schravlevold, er hovedperson. Vømmølbasen, som han kaller seg her, spiller mandolin og både synger og snakker på de 13 korte låtene. Gamle Vømmøl-fans vil kjennne seg igjen i musikken og ikke minst tekstene. På Slankinga hører vi til og med den velkjente frasen "tiddlti, tiddlta". Og gamlingen fra Gammelpoteta dukker opp i Gammel-Jo.
To sanger skiller seg ut: Tittellåta Vømmølbuen er det nærmeste Vømmøl har vært countryrock, mens Sjølmeldinga er seig blues med elgitar og tekst som sparker i flere retninger. De beste melodiene er Plastcomfort, Beredskapsvisa og den vanvittige danseharseleringen Hubala hinka. De to sistnevnte byr på felesoloer. Ellers vil jeg si at trekkspillet til Berit Lillevold passer godt inn i lydbildet.
Vømmølbuen er et album som vil appellere til fans av Vømmøl Spellmannslag. Musikken er til å kjenne igjen, selv om den er mer elektrisk, og tekstene er like ironiske, skarpe eller vittige som før. Men melodiene går stort sett i opptråkka spor.
FLERE ANMELDELSER
The Cruel Intentions - Venomous Anynomous
The Cruel Intentions er tilbake med si andre plate, som leverer ein finfin kombo sleazerock og metal. >>
Sigrid - How to Let Go
Den sunnmørske popartisten viser at det andre albumet ikke behøver å være vanskelig likevel. >>
Erlend Ropstad - Gleden & Sorgen
Erlend Ropstad leverer varene igjen, selv om Gleden & Sorgen ikke når helt opp til de forrige utgivelsene >>
Wet Leg - Wet Leg
Wet Leg lager leken indie for de som elsker indie, og som også kan konvertere skeptikerne. >>