Det er sannelig ikke mange artister som gir ut to plater i løpet av samme kalenderår slik som Big Thief har gjort nå. Bandet ga ut albumet U.F.O.F. i mai i år, og bare et halvår senere står Two Hands på trappa og vil inn. Vokalist og låtskriver Adrianne Lenker har uttalt at “Two Hands has the songs that I’m the most proud of; I can imagine myself singing them when I’m old”. Med bakgrunn i det utsagnet, kan man si at forventningene spennes ganske høyt.

Albumet er spilt inn nærmest live i studio, og soundet er riktig så organisk og fint. Da undertegnede så Big Thief på Øyafestivalen i sommer, skuffet de meg litt. De startet usedvanlig tamt og rolig, med litt for mange rolige låter på rad. Det snudde heldigvis, og jeg husker godt øyeblikket konserten tok seg opp og bandet begynte å vise at de hadde mer dynamikk og guts innabords. Øyeblikket det snudde, var med låten Not. Låten var ukjent for meg da, men her dukker den altså opp på det nye albumet.

Not er etter min mening den virkelige topplåten på plata, og jeg vil gå så langt som til å si at det er en av de beste låtene så langt i 2019. En låt hvor bandet vrenger avgårde med røff gitarlyd, Adrianne Lenker synger med sin skjøre og lett desperate stemme og hvor man får en nesten tre minutter lang gitarsolo på slutten. En solo som er så tøff at Neil Young ville nikket fornøyd.

«It's not the room/Not beginning/Not the crowd/Not winning/Not the planet/Not spinning»

Bortsett fra Not, fins det et par låter på Two Hands der Big Thief røffer ting opp, som i Forgotten Eyes og Shoulders. Det er også flere fine og rolige låter her, som f.eks. Those Girls, Wolf og den nydelige sistelåten Cut My Hair. Det er kort fortalt en veldig fin miks av rolige og litt mer rocka ting på plata. Ei plate hvor låtene slett ikke står tilbake for låtene på U.F.O.F.. Tvert imot.

Jeg startet med å si at det ikke er mange band som gir ut to plater i løpet av et kalenderår. Her må man legge til at det er kanskje enda sjeldnere at artister gir ut to så kvalitetssterke album bare i løpet av et halvår. Det er rett og slett imponerende! Nå gjenstår det å se om Big Thief også kan overbevise i samme grad som live-band når de gjester Oslo og Rockefeller 14.mars neste år.

Hjemmesiden til Big Thief