Til tonene av sørsamisk sang, tubaspill og strykere trer vi inn i det musikalske universet til Marja Mortensson og Daniel Herskedal gjennom låten Gubpede böötim – Where Did I Come From.

Universet – eller albumet om du vil – har fått navnet Lååje - Dawn og er et resultat av et nært musikalsk samarbeid mellom Mortensson og Herskedal. TrondheimSolistene utgjør forøvrig en betydelig musikalsk bestanddel i prosjektet, og kvartetten gjør en aldeles glimrende jobb med Herskedals strykearrangement.

De fleste av joikene og tekstene på Lååje - Dawn har Marja Mortensson laget sjøl, og et par av joikene, Tjájhnie – The Woodpecker og Riäksage – The Ptarmigan, har hun funnet i arkivet Die Lappische Volksmusic, og ble opprinnelig joiket av Kristina Johansson i 1911. En fin blanding av fortid og nåtid altså. Mortensson har også laget sin første personjoik i form av en joik til sitt søskenbarn, Piere Åvla - Piere Åvla’s Yoik.

Daniel Herskedal er komponist med jazzbakgrunn. På albumet trakterer han tuba og basstrompet, og sammen med Mortensson har han komponert og utarbeid musikken som er bygd mye rundt sørsamisk og umesamisk joik. I tillegg til at Herskedal kommer fra jazzmiljø, har han også hentet impulser og inspirasjon fra Midtøsten, og man kan høre dette spesielt i Eagnede fropmehkem – A Storm is Rising og Årrode våårege – Be Cautious.

Stemmen til Marja Mortensson spenner over et bredt spekter og er sterk, sjelfull og klangfull. Sammen med mektige basstoner og nydelig klassisk spill fra strykekvartetten, blir albumet til en utrolig spennende helhet. Skal man likevel trekke fram enkeltspor fra albumet, kan man f.eks. nevne åpningssporet, tittellåten Lååje-Dawn, Eagnede fropmemehkem og Arrode våårege. Når det er sagt, er det ti meget sterke komposisjoner Marja Mortensson og Daniel Herskedal har jobbet fram. Det er vakkert, det er sakralt, det er mektig, og dette albumet fortjener å få masse oppmerksomhet!

Intervju med Marja Mortensson

Facebooksiden til Marja Mortensson

Facebooksiden til Daniel Herskedal