PK Keränen var med på å starte det finske bandet 22-Pistepirkko tidlig på 80-tallet. Bandet har gitt ut et godt knippe album, og var – i hvert fall i starten - influert av rufsete garasje-rock fra 60-tallet. Serobi Songs er Keränens første album på egen hånd, han debuterer altså som soloartist i en alder av 56. Aldri for sent, med andre ord.

Arbeidet med plata startet i 2015 etter det han trodde var den siste konserten til 22-Pistepirkko. Målet hans var å finne ut om han kunne lage og framføre låter uten bandet bak seg. Den fine singelen Let go som ble sluppet i november, ga oss en forsmak på Serobi Songs. Det var en synthdrevet, søt poplåt som også var en sentral del av soundtracket til tv-serien «Mellom oss» med bl.a. Nicolai Cleve Broch og Agnes Kittelsen i sentrale roller.

Får vi flere låter i samme spor som Let go på plata til Keränen? «Både og» er svaret på det. Det er flere fine poplåter på albumet, men også mer rocka låter. I den siste kategorien har vi f.eks. We’re Going Fishing og Out Tonight. Førstnevnte er en heftig swamp-bluesaktig rocker mens sistnevnte er en ren rock’n’roll-låt som handler om å gå ut på byen med dama.

PK Keränen har samarbeidet med jazz-musikeren Valtteri Pöyhönen, og det har gitt seg utslag i et detaljert og fint lydbilde. Det er opptil flere rolige låter på plata, og jeg foretrekker nok dem foran de mer rufsete og rocka låtene. Åpningslåten Borderline Blue setter standard for de rolige låtene. Videre er Say You're Mine en vakker pianoballade (Pöyhönen på piano) med dyp bass, litt twangy gitar og smakfull synth lagt oppå.

Too Much Time er et annet utsøkt eksempel på de rolige låtene. Den er smakfullt instrumentert med spansk gitar, munnspill, jazzete perkusjon, plystring og lys vokal fra Keränen. Han har kanskje ingen stor stemme PK, men den har mye feeling og sjarme i seg.

Albumet avslutter med den triste jenta på stranden i Sad Girl, og da har PK Keränen både gitt oss elegante og melankolske ballader samt en dose rock’n’roll. Mer skal vi ikke forlange, og la dette være en anbefaling om å både høre plata og se PK Keränen spille live i Oslo om ikke så lenge. Dere kan forresten også se ham spille med 22-Pistepirkko på SALT i juni. Her er det bare å møte opp, eller som PK ville ha sagt det: «Olla paikalla!».

Sjekk når PK skal spille i Norge