Oslo-trioen Kanaan debuterte for et par år siden med albumet Windborne. Den relativt unge trioen, som består av Ask Vatn Strøm (gitar), Ingvald André Vassbø (trommer) og Eskild Myrvoll (bass), spiller instrumentale, psykedeliske sanger som groover og evner å overraske lytteren med småpene detaljer. Det er spennende hvordan Kanaan utbroderer sine låter og makter å skape et rom du som lytter kan utforske og drømme deg bort i.

Odense Session inneholder fire spor, men det er ikke et kort album av den grunn. Sangene har lang varighet og for noen kan nok det være en tålmodighetsprøve. I dagens skippe-vennlige samfunn er det fort gjort å klikke seg videre til noe nytt. Derfor er det både spenstig og befriende at Kanaan strekker ut låtene, lar de sno seg framover og smyge seg inn. Det mangler noe forløsende, det skal sies, men det oser også ambisjon av bandet.

Utgivelsen er spilt inn i Munks studio i Odense og inneholder bidrag fra gitarist Jonas Munk (Causa Sui). Trioen er med andre ord en kvartett denne gangen. Hvor stort utslag det gjør, er usikkert, men det er lett å høre at her finnes en energi og kjemi mellom musikerne. Et samspill som innimellom også resulterer i spontane påfunn. Det er nok medlemmenes bakgrunn fra jazzen som her kommer til uttrykk, hvordan de leter, prøver, romsterer, men også gjenfinner beaten og den behagelig framdriften.

Med Odense Session viser Kanaan en interessant utvikling som band og låtskrivere, der spesielt singelen Of Raging Billows Breaking On The Ground, sammen med åpningen Seemingly Changeless Stars, peker seg ut som klare favoritter. Altså, side A på vinylen. Dette er nok hakket tøffere i liveformat, så Kanaan kan fort bli en hit under årets by:Larm.

Følg bandet på Facebook