Ken Hensley (74) skrev de fleste av de kjente låtene til Uriah Heep, der han hovedsakelig spilte orgel, men også synth og gitar. Den lille cd-boksen The Bronze Years 1973-1981 inneholder hans tre første soloalbum, hvorav de to første ble utgitt mens han fortsatt var med i Heep. Vi får også bonuskutt og en timelang intervju-dvd der Hensley svarer på en ironisk og morsom måte.

Den produktive Hensley hadde mange låter som ikke passet inn i Uriah Heeps rockestil da han solodebuterte i 1973 med Proud Words on a Dusty Shelf. I likhet med Heeps plater kom det ut på Bronze Records og ble produsert av Bronze-eieren Gerry Bron. Låtene er generelt rolige og pop-aktige, selv om Heep-medlemmer spilte bass (Gary Thain) og trommer (Lee Kerslake). Hensley har mye pent å si om dem i intervjuet. Tre singlemikser er bonuskutt her. Det er fint at cd-en har utbrettcover, akkurat som vinylutgaven fra 73.

Hensley sier han gjerne skulle ha spilt inn den litt mer rocka oppfølgeren Eager To Please (1975) på nytt, men at de fleste låtene er bra. Bassen spilles av Mark Clarke (eks Uriah Heep), og vi hører sax og steelgitar. Som bonuskutt får vi den frittstående singlen Who Will Sing For You.

I 1980 sluttet Ken Hensley i Uriah Heep, og i 1981 ga han ut det selvproduserte soloalbumet Free Spirit. Han er stort sett fornøyd med plata, men ikke coveret. Blant de mange musikerne er trommisene Kenney Jones (Small Faces, The Who) og Ian Paice (Deep Purple), bassist Mark Clarke og daværende Heep-bassist Trevor Bolder. Ei b-side er bonuskutt her.

Boksen har ingen liner notes, men et utbrettbart ark har all info om platene og noen singlecovere. Alt i alt byr alle de tre albumene på god poprock som ligger et godt stykke unna Uriah Heeps sound.