
Kari Harneshaug
Deeper/further
Musikk med dybde og kraft
Det er ikke alle norske artister forunt å få strålende omtale fra den høyt respekterte avisen The Guardian. Kari Harneshaug er i den kategorien. Hun blir lagt merke til utover landegrensene, har gitt ut tre album, og har nå bestemt seg for å gå Deeper/Further på sitt nye album.
The Guardian har rett i at Harneshaug har en finslepen og vakker stemme. Vokalen hennes fyller store rom i musikken og det er fascinerende å høre hvor klangsterk den er. Harneshaug har en master i musikkvitenskap og det er tydelig at det er en skolert stemme vi har å gjøre med her. Heldigvis ikke skolert i den forstand at den er glattpolert og uten skarpe kanter, for Kari Harneshaug synger med styrke, sjel og innlevelse.
Musikken ser jeg enkelte steder blir plassert i alternativ-båsen. Det kan det nok være noe i, men selv kjenner jeg at det bl.a. rykker litt i progrock-nervene når jeg hører albumet. Ellers får vi en dæsj folkrock, små innsmett av jazz her og der og noe som kan minne om dream pop (Give me new eyes). På noen av låtene er det et ganske heavy og komplekst lydbilde. Sjekk f.eks. ut låten I’m an Arrow hvor Håkon Brunborg Kjenstad trakterer bratsjen på ypperlig vis.
Det musikalske og tekstlige landskapet er til en viss grad preget av melankoli og tristesse. Allerede i åpningslåten Need to Let it Go skjønner vi det. «My sorrow is set on repeat», synger Herneshaug til mektige toner. Det er kjærlighet, oppbrudd og store eksistensielle grublerier (Out of the Woods) som ser ut til å være den røde tråden tekstlig sett. Tekstene blir fint pakket inn og omsluttet av musikken.
Harneshaug spiller tangentinstrumenter i tillegg til å synge. Hun har med seg et godt lag med musikere på diverse intstrumenter. Det er Karl Gøsta Kalseie på gitar, bass & vokal, Kyrre Geithus Laastad på gitar, bass, tangenter, vokal, trommer & perkusjon, Andreas Skår Winther på trommer & perkusjon, Lars Ove Fossheim på gitar og munnspill, Kjetil André Mulelid på tangenter og før nevnte Håkon Brunborg Kjenstad på tangenter, bratsj og vokal.
Albumet er innspilt, produsert, mikset og mastret av Karl Gøsta Klaseie i Øra Studio & Mastering og er gitt ut på Øra Fonogram. Sammen med Kari Harneshaug har musikerne skapt mektige og gode låter som har den kvaliteten at når de først fester seg, så sitter de.
Facebooksiden til Kari Harneshaug
The Guardian har rett i at Harneshaug har en finslepen og vakker stemme. Vokalen hennes fyller store rom i musikken og det er fascinerende å høre hvor klangsterk den er. Harneshaug har en master i musikkvitenskap og det er tydelig at det er en skolert stemme vi har å gjøre med her. Heldigvis ikke skolert i den forstand at den er glattpolert og uten skarpe kanter, for Kari Harneshaug synger med styrke, sjel og innlevelse.
Musikken ser jeg enkelte steder blir plassert i alternativ-båsen. Det kan det nok være noe i, men selv kjenner jeg at det bl.a. rykker litt i progrock-nervene når jeg hører albumet. Ellers får vi en dæsj folkrock, små innsmett av jazz her og der og noe som kan minne om dream pop (Give me new eyes). På noen av låtene er det et ganske heavy og komplekst lydbilde. Sjekk f.eks. ut låten I’m an Arrow hvor Håkon Brunborg Kjenstad trakterer bratsjen på ypperlig vis.
Det musikalske og tekstlige landskapet er til en viss grad preget av melankoli og tristesse. Allerede i åpningslåten Need to Let it Go skjønner vi det. «My sorrow is set on repeat», synger Herneshaug til mektige toner. Det er kjærlighet, oppbrudd og store eksistensielle grublerier (Out of the Woods) som ser ut til å være den røde tråden tekstlig sett. Tekstene blir fint pakket inn og omsluttet av musikken.
Harneshaug spiller tangentinstrumenter i tillegg til å synge. Hun har med seg et godt lag med musikere på diverse intstrumenter. Det er Karl Gøsta Kalseie på gitar, bass & vokal, Kyrre Geithus Laastad på gitar, bass, tangenter, vokal, trommer & perkusjon, Andreas Skår Winther på trommer & perkusjon, Lars Ove Fossheim på gitar og munnspill, Kjetil André Mulelid på tangenter og før nevnte Håkon Brunborg Kjenstad på tangenter, bratsj og vokal.
Albumet er innspilt, produsert, mikset og mastret av Karl Gøsta Klaseie i Øra Studio & Mastering og er gitt ut på Øra Fonogram. Sammen med Kari Harneshaug har musikerne skapt mektige og gode låter som har den kvaliteten at når de først fester seg, så sitter de.
Facebooksiden til Kari Harneshaug
FLERE ANMELDELSER
Levi Henriksen & Babylon Badlands - Aldri var november så lys
Tidenes første livealbum fra Kongsvinger >>
Ulver - Liminal Animals
Ulver leverer framleis musikk på sin måte og med høg kvalitet på Liminal Animals >>
Great Tide - Daywatcher
Kvalitet, kvalitet og atter kvalitet. Great Tide leker ikke, de feinschmecker det! >>
Sondre Lerche - Two Way Monologue - 20th Anniversary
Et av hans beste album, nå på vinyl med 4 eksklusive bonuskutt >>
Paul McCartney & Wings - One Hand Clapping
Paul McCartney og Wings byr på en liten skattekiste med nye og gamle låter i den kinoaktuelle dokumentarfilmen "One Hand Clapping". >>