Sjur Lyseid, aka The Little Hands of Asphalt, slipper nå albumet Half Empty. Selv kom jeg over han helt tilfeldig, da han var support på en annen konsert jeg var på. Lyseid sine fine poplåter traff meg veldig, og siden da har jeg hørt på låtene hans flere ganger. Så det er kjærkomment med nye låter nå, hele åtte år etter forrige album. Siden januar har han sluppet to og to låter med to ukers mellomrom. Alle låtene er nå sluppet, men den offisielle releasedatoen for Half Empty er om én uke, fredag 27. mars.

Første låt ut er Begin Again, som er en kjempesøt låt. Det er en sånn låt som senker hvilepulsen automatisk. Da jeg hadde hørt den første gang, kjente jeg at jeg gleda meg veldig til å høre videre på albumet. Lyseid byr på behagelige poplåter, og noen ganger er det akkurat det man trenger; Søte låter som får en til å slappe av og trekke på smilebåndet, bare fordi musikken er så fin. Når det er sagt, skal man ikke bli lurt til å tro at dette er enkel musikk som hvem som helst kunne laget. For det er det definitivt ikke. Lyseid er en ekstremt dyktig låtskriver og musiker. Så lytt til tekstene hans når du hører på musikken!

«Back when I barely knew who you were, / we were both precious and obscure.»

Lyseid har selv spilt, produsert, spilt inn og mikset de fleste låtene selv. Det er likevel mange folk som har bidratt til at Half Empty har blitt det albumet det har blitt. Han har fått hjelp blant annet underveis i prosessen med å skrive låtene og på vokal og diverse instrumenter. Da han slapp No Reception og Drinking Song skrev han et langt innlegg som ble publisert både på hjemmesiden og Facebook-siden hans, der han takket alle som har hjulpet han med å skape albumet.

Drinking Song handler om vennskap som surner – av ulike grunner. Det er en annen stemning i låta, det er ikke den lette, søte tonen som var i låtene før. Låta er mer melankolsk, og kler det enkle akkompagnementet.

«Are we more than the lives we choose? / Are we something bigger and better? / I think I'll spring for the latter. »

Låta Dystopian Sci-Fi er låta Lyseid selv har vært mest spent på å vise fram. Han sier selv at det er den definitivt mest ambisiøse, kanskje den tristeste og diskuterbart den beste låta på Half Empty. Jeg er tilbøyelig til å være enig med han. Det er en på sitt vis vakker, men rett og slett innmari trist låt. Den har en tekst som treffer helt, og akkompagnementet er sørgmodig og vakkert.

«Before the cities of shelter tents / Before the right wing governments»

Studioet til Lyseid, Six Feet Over er i en gammel industribygning på Tøyen i Oslo, som er bygd oppå gamle graver. Derav navnet på studioet. Studioet har hatt en stor betydning for han, og har ikke vært bare et studio. Det har vært et sted for kreasjon, samfunn, frustrasjon, spenning og flukt, og et sted der han har både skapt og opprettholdt voksne vennskap. Nå skal bygget rives for å erstattes med leiligheter. Låta Six Feet Over er et forsøk på å feire både den fysiske plassen og folkene han har delt det med. Lyseid var selv, og er fortsatt, usikker på om låta egentlig hører hjemme på Half Empty. Det er den eneste country-låta på albumet, men selv om den sånn sett ikke passer inn gjør den det likevel.

«They’re making gravestones in the basement while I rule in the control room.»

Siste låt ut på albumet er The Buildings, Then The Trees. Den starter med gitaren, før vokalen til Lyseid kommer inn. Det er en søt låt som på sett og vis føles som en fortsettelse og avslutning på Begin Again, og passer perfekt til å avslutte albumet. Innspillingen av videoen til låta var faktisk det siste Lyseid gjorde i studioet før Oslo gikk i total lockdown pga. korona-viruset.

«And forgive me / I can still breath»

Det var ingen selvfølge at Half Empty skulle bli til. Det var en stund Lyseid selv trodde han ikke skulle lage mer musikk. Heldigvis ble det ikke sånn. Med drøye 4000 månedlige lyttere er det utvilsomt altfor få som per nå har gleden av å høre på låtene til The Little Hands of Asphalt. For dette er virkelig ikke noe halvtomt, men musikk av topp kvalitet! Så håper jeg at vi får muligheten til å se og høre han live, når verden er klar for livekonserter igjen. Enn så lenge kan vi nyte musikken hans i våre egne hjem. For å bruke hans egne ord: «I've got words that could make you spin. And a box I put them in.»

The Little Hands of Asphalt hjemmeside