Etter debuten Observed In A Dream (2016) og EP-en Premonition (2018), slipper Mayflower Madame nå sin andre langspiller, Prepared For A Nightmare. Koronasituasjonen har gjort at albumet i første omgang lanseres digitalt, og i fysisk format i midten av mai via Only Lovers Records i samarbeid med Little Cloud Records og Icy Cold Records.

Det er mye spennende å ta tak i på bandets andre album. Den suggerende, psykedeliske post-punken som musikerne er så gode på, er fremdeles drivkraften i det som Mayflower Madame gjør. Prepared For A Nightmare har en strammere regi og en stødigere grunnmur enn tidligere. Det er helt klart en bedre frisert utgave av Mayflower Madame vi hører nå, men det betyr ikke at det musikalske uttrykket har blitt glattere eller formløst av den grunn. Bandet beholder blikket og beveger seg i den mørklagte, industrielle sonen som før.

Albumet utstråler forførisk bass- og trommespill, og mange elegante gitardetaljer. Her er et instrumentelt samvirke som passer godt til Trond Fagernes sin dype røst. Stilen til Mayflower Madame er så rendyrka at det umiddelbart kan være vanskelig å skille låtene fra hverandre. Det går litt på repeat, men etter flere gjennomspillinger utvider låtene seg og det blir mer tydelig hvordan noen stikker seg ut som skikkelige interessante spor, mens andre igjen faller ut og i stor grad forblir anonyme. Fra et kritisk ståsted er nok dette noe av utfordringen til bandet, at de varierer mellom det helt store og det nokså ubetydelige. Det er en jevnhet her, men den er litt for ofte å finne i soundet og låtstrukturene enn i selve låtkvaliteten.

Det er likevel en helhet i Mayflower Madames prosjekt som er lett å like. De er ikke et band som består av enkeltlåter, men av et større og mer sammenhengende konsept. Historiefortellere der tekst og musikk underbygger hverandre. Slik sett krever det noe av lytteren dersom en ønsker å synke inn i Madame-universet. Bandet er skikkelig gode i tittellåta, som åpner albumet, etterfulgt av Voltures og Swallow, og i denne lytterens favoritt, A Future Promise. Dette er låter som det er mediterende å høre på og hvor Mayflower Madames absolutt viser karakter.

Med dette nivået i enda flere spor vil det samla inntrykket av bandet heve seg et par ekstra hakk.

Følg bandet på Facebook her