Dype trommedrønn, akustisk gitarspill, trolsk cellospill og joiking fra langt nede i dypet er det som møter oss når vi setter på det andre albumet til Kajsa Balto. Balto er oppvokst i Oslo, men har sterke røtter i det nordsamiske området. Hun har tidligere gitt ut albumet Sámhi Sokha og nå tre år etter kommer altså oppfølgeren Buot eallá.

Stemmen til Kajsa Balto er et kapittel for seg. Sjekk f.eks. slutten på åpningslåten Vulgot dál goadi lusa (Bli med til gammen). Hør hvor lenge hun holder tonen, la deg begeistre over hvor sterk og kraftfull stemmen er. Det er til å miste pusten av. Det høres ut som om hun kan gjøre nesten hva hun vil med stemmen både i joik og sang. «Urkraft» står det i presseskrivet. Jo, det er absolutt noe i det.

Så har hun også et sterkt og godt band bak seg. Det er Ragnhild Tronsmo Haugland på cello og David Aleksander Sjølie på akustisk og elektrisk gitar. Disse to gjør en fabelaktig jobb i kompet, men jeg har likevel lyst til å fremheve perkusjonist Karoline Bjørhei. Det hører muligens til sjeldenhetene at perkusjonister/trommeslagere blir nevnt i første rekke, men her syns jeg det er på sin plass. Hun bidrar med mektige, dype, trolske trommeslag, samtidig som hun behersker det mer lette og følsomme. Hun setter kort sagt et sterkt og godt preg på albumet.

Tekstmessig kretser det mye rundt natur og det å ha respekt for hva den gir oss. Man skal ikke ta mer enn høyst nødvendig fra naturen. Bærekraftighet og respekt for alt levende er sentrale tanker. Tittelen på albumet, Buot eallá, betyr da også «alt lever».

Noen av tekstene er skrevet av tanta til Kajsa, Haldis Balto. Kajsa Balto har ellers hentet annen hjelp på både tekst- og musikksiden. Både Niko Valkeäpää og produsent Jakop Janssønn har bidratt. Kajsa har også funnet plass til noen personlige joiker som hyller slektninger. Personjoiker står sterkt i det nordsamiske området og dette løftes godt fram på Buot eallá.

Det er et vanvittig kraftfullt album med fengende musikk i krysningspunktet mellom strålende produsert pop og world music Balto, medmusikantene og produsent Jakop Janssønn har smidd sammen. Gode låt-eksempler er den før nevnte åpningslåten og tittellåten Buot eallá. Nevnes må også de mer rolige låtene, som Stuorra beachi (Gammelfurua) og avslutningsjoiken Redol hvor hun joiker sin avdøde onkel.

Det skjer utrolig mye spennende i det samiske musikkmiljøet for tiden. Slincraze fremmer samisk hip hop, Marja Mortensson ga ut et aldeles strålende album på sørsamisk i fjor, Isák med Ella Marie Hætta Isaksen i spissen har banet vei for samisk pop, og nå følger altså Kajsa Balto opp med Buot eallá. Det er bare å henge med i svingene!

Få med dere plateslipp-konserten for Buot eallá i regi av Brakkesyke 2020 her:

Hjemmesiden til Kajsa Balto.