Oslo-bandet Kanaan har ikke ligget på latsida så langt i 2020. I februar ga de ut minialbumet Odense Session i samarbeid med Jonas Munk fra Causa Sui, og i slutten av april slapp de Double Sun på El Paraiso Record. Der Odense Session signaliserte en interessant utvikling hos bandet, har Kanaan med oppfølgeren på kort tid tatt et steg videre.

Det er fortsatt en følelse av improvisasjon å spore i det instrumentale makkerskapet mellom gitarist Ask Vatn Strøm, trommeslager Ingvald André Vassbø og bassist Eskild Myrvoll. På denne utgivelsen har de dog terpa mer på detaljer og åpenbart utnytta studiotida til det fulle, samtidig som trioen beveger seg i en mer psykedelisk og tyngre rock-retning, som en slags blanding av sine norske kolleger i Electric Eye og Nashville-bandet All Them Witches.

De seks sporene på Double Sun har en vellaga produksjon og struktur som får fram Kanaans dyktighet som musikere og band. Albumet åpner en smule forsiktig med delvis akustiske Worlds Together, som tross sin rolige start bygger seg opp og omsider fremstår som en perfekt oppladning til den over tolv minutter lange Mountain. Som lytter blir du umiddelbart dratt inn idet Vassbø setter i gang drivet før Strøms gitar og Myrvolls bass melder seg på og løfter låta. Etter et par minutter endrer bassen tempo, mens gitaren leker og trommene holder på den samme gjentagende rytmen. Underveis byr låta på mer dynamikk, og det er i slike øyeblikk at Kanaan er på sitt aller beste.

Singelen Öresund er også sterk med sin kompakte takt, uttrykksfulle gitarspill og energien som stiger mot slutten. Worlds Apart er mer direkte og rocka, men kan også bli litt støyete i de tre minuttene den pågår. Da er det fint at bandet roer det litt i Double Sun pt. 1, før de runder av med mektige Double Sun pt. 2, der gitaren lover noe med sitt enkle og rytmiske riff, mens du venter i spenning på førløsningen som skal komme. På tittelsporets to utgaver bidrar også Bjørn Klakegg med stødige gitarferdigheter.

Kanaan har med denne utgivelsen dykka dypere inn i sin egen skaperkraft, og makta å lage et underholdende og fengslende album som antyder at her har vi et band som er trygge på seg selv og som tør å utfordre konforme rammer.

Følg bandet på Facebook