Lawson Vallery Band
No Deposit, No Return
Norskamerikaner med god, munnspillpreget Outlaw Country
Lawson Vallery er født i USA og har bodd i Norge lenge. Først etter at han fylte 70, dannet han sitt eget band. No Deposit, No Return er oppfølgeren til andrealbumet Texiana fra 2018.
Munnspillet til Erik Nielsen preger alle de ti låtene, på samme måte som munnspillet til Mickey Raphael preger Willie Nelsons plater. Et annet referansepunkt for Lawson Vallery Band er Waylon & Willie, og spesielt Waylon Jennings' rocka country. Kort sagt: Outlaw Country.
Tekstene er det beste med plata. De fleste er selvopplevde fra Vallerys oppvekst i Texas og Louisiana. For eksempel åpningslåta No Deposit, No Return, som handler om panting av flasker. Han skriver selv om dette på coveret, der også teksta er gjengitt.
En bedre melodi er Bayou Weekend, hvor en annen USA-født nordmann, Bill Booth, spille fele. Her handler det om Louisianas cajunmusikk, og melodien ligner litt på klassikeren Louisiana Man. Gambling er temaet for Reno, som melodimessig ligger i Waylon & Willie-land.
Plata har to duetter med Jerry Lees søster Linda Gail Lewis. Best er den fengende Back To The Dance Halls, der hun også spiller piano. Salvation er helt grei country-gospel, med norskamerikanske Tracee Meyn på gospelvokal.
De beste melodiene er Cant Blame A Guy For Trying, komplett med gitarriff à la Rolling Stones, og den korte instrumentalen Voodoo Intermission, som får meg til å tenke på Ozark Mountain Daredevils.
Lawson Vallery Band har med No Deposit, No Return lagd enda et godt Outlaw Country-album, i samme stil som norske Thore Henki Holm Hansen og Ottar/Big Hand/Casino hadde på åttitallet.
Munnspillet til Erik Nielsen preger alle de ti låtene, på samme måte som munnspillet til Mickey Raphael preger Willie Nelsons plater. Et annet referansepunkt for Lawson Vallery Band er Waylon & Willie, og spesielt Waylon Jennings' rocka country. Kort sagt: Outlaw Country.
Tekstene er det beste med plata. De fleste er selvopplevde fra Vallerys oppvekst i Texas og Louisiana. For eksempel åpningslåta No Deposit, No Return, som handler om panting av flasker. Han skriver selv om dette på coveret, der også teksta er gjengitt.
En bedre melodi er Bayou Weekend, hvor en annen USA-født nordmann, Bill Booth, spille fele. Her handler det om Louisianas cajunmusikk, og melodien ligner litt på klassikeren Louisiana Man. Gambling er temaet for Reno, som melodimessig ligger i Waylon & Willie-land.
Plata har to duetter med Jerry Lees søster Linda Gail Lewis. Best er den fengende Back To The Dance Halls, der hun også spiller piano. Salvation er helt grei country-gospel, med norskamerikanske Tracee Meyn på gospelvokal.
De beste melodiene er Cant Blame A Guy For Trying, komplett med gitarriff à la Rolling Stones, og den korte instrumentalen Voodoo Intermission, som får meg til å tenke på Ozark Mountain Daredevils.
Lawson Vallery Band har med No Deposit, No Return lagd enda et godt Outlaw Country-album, i samme stil som norske Thore Henki Holm Hansen og Ottar/Big Hand/Casino hadde på åttitallet.
FLERE ANMELDELSER
Chelsea Wolfe - She Reaches Out To She Reaches Out To She
Chelsea Wolfe sitt syvende studioalbum er hennes sterkeste utgivelse på flere år. >>
Metteson - Look To A Star
Etterlengtet og solid debut etterlater oss tilstrekkelig forsynt heller enn sulten på mer. >>
Bokassa - All Out Of Dreams
Bomber og granater, kuler og krutt. Bokassa leverer blitzkrieg rock full av høyspenning. >>
Skvadron - Står i Flammer
Det nokså ferske bandet Skvadron er ute med sitt andre album, og det har vorte ei berg og dal-bane, fylt av energi, høge toppar, og eit par skarpe svingar. >>
Sivert Høyem - On An Island
Nordlys i lydformat. For å oppleve nordlys må man være tålmodig og i riktige omgivelser. Med det som premiss er Sivert Høyem ikonisk. >>
Marika Hackman - Big Sigh
På sitt første album på 5 år er Marika Hackman tilbake med et album som kan best beskrives som trygt. >>