Etter tre album har gitarist, vokalist og låtskriver Jeff Lewis skifta beite fra San Francisco til Los Angeles. Det har medført en revitalisering av, og nye musikere i, bandet The Spyrals. Siste utgivelse, Same Old Line, som utgis på Fuzz Club, har dermed fått et friskere og mer spillesugent band enn vi kunne ane konturene av på forgjengeren The Curse fra 2019. Det var et bra album, det er ikke det, men resultatet var ikke i nærheten av bandets to første langspillere fra 2012 og 2013, hvor det var et tydelig overskudd og gjennomgående gode låter.

Tross nye rammer, forsetter Lewis stort sett i den samme stilen som før, det vil si gitardreven garasjeblues med en hint av psych-rock. På Same Old Line er imidlertid den akustiske gitaren mer fremtredende, selv om fuzzriffene også her er i flertall. Lewis og co har snekret sammen åtte rå rockelåter etter god gammel oppskrift. For det meste innspilt live og rett inn på tape i trommeslagerens garasje, og med svært få overdubs. I tillegg til tittellåta, må særlig Don´t Turn Me Down, There´s A Feeling og Bleed fremheves som spor der trioen virkelig finner tonen.

Hovedpersonen selv var ikke helt overbevist om hvorvidt de nye låtene skulle utgis under navnet The Spyrals eller ikke. Avgjørelsen kom ikke før under miksinga av albumet. Navnet har lite å si sammenlinga med musikken som lages, men The Spyrals har det siste tiåret opparbeida seg en trofast fanskare som stadig vokser. Kanskje hadde Lewis det i tankene da han bestemte seg for å holde fram som The Spyrals.

Inntrykket av bandets fjerde album, er uansett svært positivt. Lewis stemme, gitarspill og låter er gjenkjennelige fra tidligere meritter, men som lytter oppdager man nye elementer i det som presenteres denne gangen. Låtene er bedre og inspirasjonskilder som The Velvet Underground, 13th Floor Elevators og spesielt Neil Young og Crazy Horse er åpenbare. Det er liten tvil om at Lewis i låtskriver- og innspillingsprosessen av dette albumet har dykka dypere ned i Youngs katalog, både solo og med backing bandet.

Det er godt å ha The Spyrals tilbake i en ny og bedre utgave enn på lenge. Med Same Old Line har Lewis helt klart lyktes med en ny start. Så gjenstår det å se om fortsettelsen holder like høyt nivå.

Følg bandet på Facebook