Det har vært ei tøff tid for medlemmene i AC/DC etter Rock Or Bust i 2014. Grunnlegger og rytmegitarist Malcolm Young døde i 2017, Brian Johnson måtte legge inn årene for å spare ørene, trommeslager Phil Rudd ble arrestert mistenkt for å beordre drap og for besittelse av metamfetamin og cannabis, og bassist Cliff Williams bestemte seg for å forlate bandet.

Etter disse hendelsene var det lite som tydet på at gitarist, låtskriver og primus motor Angus Young ville klare å samle gjengen igjen. De færreste av oss hadde vel også forhåpninger om at et nytt AC/DC-album kunne bli en realitet. Men så, en tidlig oktoberdag, slapp bandet overraskende låta Shot In The Dark, og kort tid etterpå nyheten om gjenforening og lansering av sitt 17. studioalbum. Hæ, var det mulig!? Er det fortsatt liv i rockeskrotten?

Ja visst! Her er det verken behov for inhalator eller respirator, men et enkelt oppsett med instrumenter og forsterkere for å gjenopplive rockens ledestjerner. På Power Up har Malcom og Angus Youngs nevø, Stevie Young, tatt hånd om rytmegitaren, mens de øvrige medlemmene er tilbake i velkjent stil. Det er ingen overraskelser å spore, og godt er det. AC/DC kjører på med samme formel som i snart 50 år har gjort dem til et av verdens største band. Og det funker som bare det.

Singelen Shot In The Dark bekrefta at musikerne fremdeles har evnen til å lage energiske rockelåter og fremføre dem som om de var betraktelig yngre enn passet skulle tilsi. Rudd og Williams bærer rytmeseksjonen like stødig som før, Young jr. holder riffene i sjakk, Brian Johnson har ikke bare beholdt hørselen, men også stemmen og snerten i vokalen, og geniet Angus Young briljerer som seg hør og bør med riff, licks og soloer. Alt er med andre ord slik det skal være.

Albumet er produsert av Brendan O'Brien og føyer seg inn i rekka av den glimrende 2008-utgivelsen Black Ice og forgjengeren Rock Or Bust. For uten om nevnte singel, er det flere låter på dette albumet som virkelig gir rockefoten lyst til å røre på seg. Blant anna åpninga Realize, Kick You When You´re Down, Systems Down og denne amnelderens favoritt, Demon Fire. Dette er rock´n roll av ypperste merke og på et nivå som bare et band av AC/DCs kaliber kan levere.

Power Up er en musikalsk vaksine og et skinnende scenelys i en tid hvor verden er satt på pause og konsertlokaler mørklagte. Når store deler av samfunnet stenger ned, er det betryggende at ikke rockens aller største helter legger opp, men tvert imot holder stand og lar noe være akkurat som før. Skål!

Følg AC/DC på Facebook