«Her er en til de som aldri dro
Han som sprengte julegrana
Og ho som skrev det brevet
her er en til ho
»


2020 har vært et rart år for alle, både for oss «vanlige» folk og for artister. Erlend Ropstad skulle egentlig gitt ut nytt album med nye låter i høst. Han skulle også ha turnert med bandet sitt og gitt publikum tøffe og gode opplevelser for fullsatte konsertlokaler. Sånn skulle det altså ikke bli.

I stedet fikk han til en turné med sin lydtekniker og med en liten turnébil fylt til randen av gitarer og lydutstyr. Konsertene besto av Ropstad på vekselvis gitar og piano foran en begrenset mengde publikummere med god avstand mellom sitteplassene.

Dette ga rom for en mer lyrisk og nedpå utgave av Ropstad, noe jeg fikk bekreftet da jeg så og hørte ham på konserten på Oppdal. Da var han i starten av turneen, en turné som inneholdt i alt 22 konserter på 19 forskjellige steder spredt over hele Norge.

Noen av opptakene fra denne turnéen har avstedkommet live-albumet Året Som Er Over Nå. De fleste låtene er fra de fire siste studioutgivelsene, i tillegg har han med den foreløpig uutgitte låten En fin dag. Noen av låtene han spilte var også etter ønske fra publikum.



Vi får selvsagt låter som Natta som er over nå, Det store blå og Brenn siste brevet. Vi får også en litt annerledes versjon av en av de vakreste og såreste kjærlighetssanger som er skrevet på norsk, Maria. Den spiller Ropstad på piano, og på flere av pianolåtene kan man trekke paralleller til live-skiva til Nick Cave: Det er rått, nært og godt, og viser hvilken fin låtskriver han er.

Men også på akustisk gitar og elgitar leverer Erlend Ropstad varene. «Æ e’kke redd for å slippe deg inn», synger han på åpningslåten Natta som er over nå, og med stor innlevelse og pondus loser han oss gjennom de ti låtene på albumet. Han er kanskje tøffest med bandet bak seg, men sannelig står han fjellstøtt og godt også på egne ben.

Du har god grunn til å være fornøyd om denne skiva ligger under julegrana di i år (forhåpentligvis ikke den grana som ble sprengt), for det er en bunnsolid utgivelse. Så får vi bare vente på det neste studioalbumet og håpe at det ikke går altfor langt inn i 2021 før det er ute blant folk.


Foto: Marta Amanda Vanebo




Intervju med Erlend Ropstad