Omtale: Saturday Night:
South African Disco Pop Hits (1981-87)
Spennende miks fra et Sør-Afrika i endring
«Vi har elleve språk og alle disse språkene har sine egne kulturer, og alle disse kulturene har igjen sine egne lyder og vokalstiler.» Uttalelsen tilhører den sørafrikanske DJ-en, Black Coffee, og er gjengitt i Matthew Collins fascinerende bok, Rave On: Global Adventures in Electronic Dance Music. De elleve offisielle språkene gjør at Sør-Afrika har et rikt musikk- og kulturliv med et mangfold av stemmer, stilarter og talent, noe som også kom til uttrykk i protestene mot apartheid og i gjenreisinga av landet etter det brutale regimet.
Jeg bodde selv i Sør-Afrika på begynnelsen av 2000-tallet i en region hvor setswana var det offisielle språket. På private fester og offentlige steder, og fra hus- og bilvindu, var det mer vanlig å høre band og artister som for eksempel Mafikizolo, Revolution, Oskido´s Church Groove og Kabelo, og sjangre som kwaito, afro-pop og house, enn tradisjonell tswana-musikk. I de rurale kulissene lå det en mer urban vibb over både musikken og dansestegene blant de yngre innbyggerne, selv om elementer av den lokale og provinsielle musikk- og dansekulturen også var synlig. Det er mange gode minner som 20 år senere vekkes til live igjen ved å lytte til Cultures of Souls fenomenale kompilasjon, Saturday Night: South African Disco Pop Hits (1981-87), til tross for at låtsammensetninga er fra et tiår tilbake i tid.
Infoskrivet til utgivelsen nevner hvordan Sør-Afrika gjennomgikk store omveltninger i løpet av 80-årene. De hjemlige protestene mot apartheidideologien til Nasjonalistpartiet og kravet om å løslate Nelson Mandela, som hadde sittet fengsla siden starten av 60-tallet, fikk drahjelp fra omverden. Den hvite, rasistiske mindretallsregjeringa møtte stadig større motstand både nasjonalt og internasjonalt, og ble nødt til å gjøre flere endringer i politikken som var blitt ført siden 1948. Forandringa i det politiske og sosiale landskapet fikk også utløp i den musikalske utviklinga. Der mbaqanga - en musikkstil med røtter fra zulukulturen og som oppstod tidlig i 60-årene - ved inngangen til 80-tallet var en av de mest populære sjangerne blant majoritetsbefolkninga i landet, opplevde en rekke artister innen ulike typer av techno-pop utover dette tiåret suksess på hjemmebane og i utlandet. En ny æra, som kobla det tradisjonelle med det mer moderne, var i anmarsj.
Det er denne tendensen Cultures of Soul har satt seg som mål å formidle via utgivelsen Saturday Night: South African Disco Pop Hits. Boston-labelen har samla ti spor utgitt mellom 1981 og 1987 som på hver sine måter ypperlig illustrerer det nye skiftet som oppstod på musikkfronten i Sør-Afrika i denne tidsperioden. Flere av artistene henta inspirasjon fra 80-tallets dansekultur i Europa og USA, men bevarte samtidig mye av det særegne fra egen musikkultur, spesielt i den vokale fremføringa og låtenes struktur.
Fra åpninga Saturday Night Special av Varikweru til Supa Frikas avslutning, Love Satisfaction, kan lytteren stifte bekjentskap til band som blant anna Black Five, Soundburger og Hot Soul Singers. Miksen viser frem både bredde, ferdigheter og påvirkning fra sjangre som for eksempel boogie, jazz, italo-disco og elektronika. Det er en gjennomført sterk liste med sanger som gir et tidsbilde av et land der forandring ikke lenger bare er en drøm, men på vei til å bli en realitet.
Det er bare å takke Cultures of Soul for utmerket formidlingsarbeid, og gi seg hen til Sør-Afrikas danseglade 80-tallsscene.
Kilder:
Wikipedia
Store norske leksikon
Bandcamp.com
Culturesofsoul.com
Jeg bodde selv i Sør-Afrika på begynnelsen av 2000-tallet i en region hvor setswana var det offisielle språket. På private fester og offentlige steder, og fra hus- og bilvindu, var det mer vanlig å høre band og artister som for eksempel Mafikizolo, Revolution, Oskido´s Church Groove og Kabelo, og sjangre som kwaito, afro-pop og house, enn tradisjonell tswana-musikk. I de rurale kulissene lå det en mer urban vibb over både musikken og dansestegene blant de yngre innbyggerne, selv om elementer av den lokale og provinsielle musikk- og dansekulturen også var synlig. Det er mange gode minner som 20 år senere vekkes til live igjen ved å lytte til Cultures of Souls fenomenale kompilasjon, Saturday Night: South African Disco Pop Hits (1981-87), til tross for at låtsammensetninga er fra et tiår tilbake i tid.
Infoskrivet til utgivelsen nevner hvordan Sør-Afrika gjennomgikk store omveltninger i løpet av 80-årene. De hjemlige protestene mot apartheidideologien til Nasjonalistpartiet og kravet om å løslate Nelson Mandela, som hadde sittet fengsla siden starten av 60-tallet, fikk drahjelp fra omverden. Den hvite, rasistiske mindretallsregjeringa møtte stadig større motstand både nasjonalt og internasjonalt, og ble nødt til å gjøre flere endringer i politikken som var blitt ført siden 1948. Forandringa i det politiske og sosiale landskapet fikk også utløp i den musikalske utviklinga. Der mbaqanga - en musikkstil med røtter fra zulukulturen og som oppstod tidlig i 60-årene - ved inngangen til 80-tallet var en av de mest populære sjangerne blant majoritetsbefolkninga i landet, opplevde en rekke artister innen ulike typer av techno-pop utover dette tiåret suksess på hjemmebane og i utlandet. En ny æra, som kobla det tradisjonelle med det mer moderne, var i anmarsj.
Det er denne tendensen Cultures of Soul har satt seg som mål å formidle via utgivelsen Saturday Night: South African Disco Pop Hits. Boston-labelen har samla ti spor utgitt mellom 1981 og 1987 som på hver sine måter ypperlig illustrerer det nye skiftet som oppstod på musikkfronten i Sør-Afrika i denne tidsperioden. Flere av artistene henta inspirasjon fra 80-tallets dansekultur i Europa og USA, men bevarte samtidig mye av det særegne fra egen musikkultur, spesielt i den vokale fremføringa og låtenes struktur.
Fra åpninga Saturday Night Special av Varikweru til Supa Frikas avslutning, Love Satisfaction, kan lytteren stifte bekjentskap til band som blant anna Black Five, Soundburger og Hot Soul Singers. Miksen viser frem både bredde, ferdigheter og påvirkning fra sjangre som for eksempel boogie, jazz, italo-disco og elektronika. Det er en gjennomført sterk liste med sanger som gir et tidsbilde av et land der forandring ikke lenger bare er en drøm, men på vei til å bli en realitet.
Det er bare å takke Cultures of Soul for utmerket formidlingsarbeid, og gi seg hen til Sør-Afrikas danseglade 80-tallsscene.
Kilder:
Wikipedia
Store norske leksikon
Bandcamp.com
Culturesofsoul.com
FLERE ANMELDELSER
David Gilmour - Luck and Strange
Nei, David, dette er ikke det beste du har gjort siden The Dark Side of the Moon. >>
Ola Kvernberg - Steamdome III: Beyond the End
Dampmaskinen raser videre. Og takk og pris for det! >>
Maldito - Contact Light
Kjenner du ikkje til Maldito? Då er det på tide å sjekke ut deira nye plate! >>