Ingen skal si at LÜT mangler ambisjoner. Tilbake i 2015 bestemte de seg for at de ønsket å bli et av de største rockebandene i verden. To år senere slapp de debutalbumet Pandion. Bandbesetningen har fått noen endringer siden den gang, men ambisjonene har de holdt oppe. Planen var å slippe nytt album i fjor, men etter å ha sluppet nye låter jevnt og trutt siden februar i fjor, er de endelig klare til å slippe det nye albumet sitt. Mersmak, som slippes i morgen 12. februar, inneholder – i tillegg til låtene de har sluppet det siste året – også to nye låter som enda ikke er sluppet.

Første låt ut på albumet er tittellåta, Mersmak, som også var første singel som ble sluppet fra det kommende albumet. Det er en utrolig fengende låt som tar oppmerksomheten vår med én gang. Rytmen er stødig og tempoet bra. Det er en sånn låt som setter seg umiddelbart; en sånn som man fort synger med på refrenget og som man kan høre på igjen og igjen uten å bli lei.

Vokalen på låtene til LÜT domineres i hovedsak av vokalist Markus Danielsen Danjord sin stemme. Den har et eget særpreg, og det er lett å kjenne igjen låtene til LÜT umiddelbart når man hører den skrikende ropingen hans. På Homme Fatale har de fått med seg også Mats Devik (Cazadores, Just Did Dory) på vokal. Vokalene til Devik og Danjord kler hverandre. Homme Fatale er på sett og vis en mer dempet låt enn de andre på Merksmak. Devik sin vokal får den til å fremstå som en roligere låt. Dette er ikke noe negativt, for Homme Fatale er en nydelig låt, rett og slett.

VIEPÅ oppleves som noe kjedelig. Flere gjennomlyttinger til tross, så treffer ikke denne helt her. Den er helt ok, men ikke noe mer enn det.

Det er de to siste låtene på Mersmak som slippes første gang nå i forbindelse med albumslippet. Krei er en ren instrumentallåt på knappe halvannet minutt, og skiller seg derfor helt ut fra de andre låtene på albumet. Det er nydelig gitarspill som får briljere her.

Helt til slutt får vi INDIÄ, som i tillegg til å være siste låt også er lengste låt på albumet. Den har en veldig kul sound. Det er et eller annet med låta som bare treffer, og man får bare lyst å høre den igjen med én gang den er ferdig. For hver gjennomlytting kan man legge merke til nye detaljer ved akkompagnementet, og det er lett å se for seg at denne låta vil være utrolig fet i liveversjon.

Som bandet selv sa i et intervju med oss for et knapt år siden, har LÜT blitt mer modne og erfarne siden sist. Tenåringsgutta har blitt voksne, og det merkes. Det er noe mer solid over låtene. Pandion var bra, det er ikke det. Mersmak fremstår likevel mer gjennomtenkt og gjennomført. På Mersmak har også alle bandmedlemmene deltatt i prosessen med å skrive låtene, noe som muligens bidrar til at de er mer samspilte og kanskje til at låtene sitter mer under huden på dem.

LÜT er et band som ikke lar seg pille på nesa. Som vi sa innledningsvis, hadde de store ambisjoner helt fra start. De er fulle av energi, gir full trøkk, og er ikke uten grunn kjent for å være rå live. Mersmak er et bra stykke arbeid, som absolutt bør sjekkes ut. Og du: Skru opp volumet og gi musikken deres den trøkken den fortjener.

LÜT - Official website