Modskulturen har stått sterkt i England siden tidlig på 60-tallet, og på 80-tallet fikk den en ny vår. Modsen hørte på mye rhythm & blues, soul, jazz, ska, bluebeat og (etter hvert) garasjerocken som britene nå kaller freakbeat.

Cd-boksen Halcyon Days: 60s Mod, R&B, Brit Soul & Freakbeat Nuggets inneholder tre cd-er med totalt 87 låter med 83 hovedsakelig britiske artister som mods hørte på. Mye er coverversjoner, og tidsrommet er 1964-68.

Med unntak av The Who er alle de mest kjente med: Small Faces, Kinks, The Creation, Chris Farlowe, Yardbirds, Geno Washington (en svart, amerikansk soulsanger som bodde i UK), Pretty Things, Brian Auger Trinity, Graham Bond Organisation, John's Children, The Artwoods, Spencer Davis Group, The Action og faktisk den svenske gruppa Tages, med deres klassiker som ga navn til boksen:



Blant boksens mer overraskende navn er The Moody Blues, Rod Stewart og David Bowie, noen år før de slo stort gjennom. Dessuten får vi funky instrumentaler og tre hits: Keep It Out Of Sight med Paul & Barry Ryan, Big Time Operator med Zoot Money's Big Roll Band og klassikeren Don't Bring Me Down med The Animals. Og freakbeatbandet The Creation inspirerte skotske Alan McGee til å kalle sitt plateselskap Creation Records og kalle opp sitt 80-tallsband Biff Bang Pow! etter denne låta.



Da psykedeliaen gjorde sitt inntok, ble bandnavnene mer fantasifulle, f.eks. Katch 22, The Worrying Kinde, Wynder K. Frog, Jason Crest, The Oscar Bicycle, Dantalian's Chariot, Quiet Melon og The Crazy World of Arthur Brown.

En rekke av artistene er ganske obskure, og flere av låtene i Halcyon Days: 60s Mod, R&B, Brit Soul & Freakbeat Nuggets er først blitt utgitt i seinere år. Vi kan lese om alle i de detaljerte biografiene i coverheftet, som også er flott illustrert og har en glimrende introduksjon til modskulturen ved en journalist som vanket i miljøet rundt 1980.