Det er ti år siden Hedvig Mollestad Trio debuterte med albumet Shoot!. Siden da har trioen gitt ut flere album og begeistra en stadig større andel musikkskribenter og fans. Nå markerer de tiårsjubileet med langspilleren Ding Dong. You´re Dead., og nok en gang viser gitarist Hedvig Mollestad Thomassen, bassist Ellen Brekken og trommeslager Ivar Loe Bjørnstad hvor samspilte og kreative de er når de forener sine ferdigheter og visjoner.

Mollestad har det siste tiåret etablert seg som en anerkjent gitarist og låtskriver både her hjemme og i utlandet. Hun høster gode kritikker, får nominasjoner og vinner priser, gjør bestillingsverk og samarbeider med store navn. For å nevne noe. En helt egen nerve oppstår når hun spiller sammen med Brekken og Loe Bjørnstad. Måten de holder beaten på er enestående og gjør at Mollestad får den tryggheten hun trenger for å utfolde seg. Det er fritt og lekent, kraftfullt og energisk, og oser av overskudd.

Ding Dong. You´re Dead. er blant trioens sterkeste utgivelser så langt. Blandinga av rock, jazz og prog er fortsatt hovedtyngden i det de gjør. Låtene er godt skrudd i hop, men uten at man som lytter mister inntrykket av at det improviseres. Det er lett å høre at musikerne tør å ta avstikkere, samtidig som blikket aldri fraviker fra hverandre. De holder tett sammen, men gir likefullt hverandre muligheten til å leke på egen hånd.

De syv sporene på albumet har alle et skyhøyt nivå, og er en god miks av låter som både er aggressive og direkte, og mer sløye og svevende. Mollestad imponerer med fete riff og lekre soloer, mens rytmeseksjonen holder en stødig hånd på rattet. Leo Flash’ Return To The Underworld er en kanonåpning som drar deg rett inn. Det tunge riffet er bærende i låta, men her er likevel rom i massevis for gitaristen til å vise frem sine tekniske evner, og for Brekken og Loe Bjørnstad til å briljere med et intenst groove.

Tempoet justeres et lite hakk opp i All Flights Cancelled, som også har et rocka riff i bunn, men en noe mer streit rytme. Mollestad er magisk når hun pøser på med fuzz, feedback og hamrer ut riff, men hun mestrer også den mer følsomme, balanserte tonen. Som for eksempel i tittelsporet, hvor det hele roes ned i en psykedelisk og stemningsfull innpakning.

Deretter følger seige og dunkle Gimbal, før jazzprogen for alvor kicker inn med Magic Moshroom. The Art Of Being Jon Balkovitch er en høvelig jazza, lystig og lettbeint sak og et godt eksempel på hvordan musikerne samarbeider og improviserer på sine egne instrumenter. Eksperimentelle Four Candles runder av en plate med mange høydepunkter.

Hedvig Mollestad Trio kroner jubileet med en fantasirik og vellykka utgivelse, og setter forhåpentligvis standarden for hva vi har i vente de ti neste årene. Gratulerer med jubileum!

Følg bandet på Facebook