Etter et år med forståelige utsettelser og forsinkelser (for hva ble vel ikke lagt på is under pandemien?) kom Weezers nye langspillplate Van Weezer i dag. I en tid hvor pop punk opplever en renessanse og drar til seg en ny og yngre fanskare gjennom artister som Machine Gun Kelly og Youngblood er det utvilsomt klokt å gjøre det Weezer gjør, å gå tilbake til oppskriften som en gang på nittitallet gjorde de kjent. Van Weezer er nostalgi i skiveform. Sjukt fengende, fete riff og tekster som er lette og fulle av nødrim uten at det blir kleint. Det er som åttitallet og punk rock endelig har laget barn, og resultatet er mye penere enn man kanskje forventet! Her finner man det som i sin tid gjorde Van Halen og Def Leppard kule, sammen med det som gjør at gammel Weezer fortsatt blir spilt i sin helhet både på radio og i generasjon Y/millenialske hjem.

Etter et tiår med tvilsomme utgivelser har endelig Rivers Cuomo og co. klart å gjenskape magien som en gang i tiden gjorde de til et av verdens best kjente og mest spilte i sin sjanger.

Som mange andre artister gjør om dagen, har Weezer spilt inn en takknemlighetslåt til de som jobber i førstelinje under pandemien. Åpningssporet Hero er nettopp den typen hyllest. Ellers kommer hitene som perler på en snor denne gangen, og min indre fjortis har en skikkelig danserunde på gulvet til The End of the Game. Det eneste jeg kanskje ikke likte var samplingen av Ozzys Crazy Train i låta Blue Dream. Sånt bør de slutte med, det blir å prøve for hardt, når de har en så sterk gitar i utgangspunktet. Weezer bør la Ozzy Osbourne være Ozzy Osbourne og gjøre sin egen ting.

Jeg er usikker på hvor tittelen Van Weezer kommer fra, men med tanke på hvilket band det er snakk om og hvilken bevegelse de representerer er det vanskelig å ikke trekke paraleller til den sterkt undervurderte Ryan Reynoldsfilmen Van Wilder. Eller så er det en "hatten av" for Van Halen. Uansett er Van Weezer et av de tøffeste i sin sjanger på en god stund, og vil nok bli stående lenge som noe som et album man spiller høyt.

Weezer ble nylig annonsert som co-headliner i Ålesund, som et ledd av den annonserte og veldig utsatte Hella Mega Tour, som Green Day, Weezer og Fall Out Boy skulle turnere med verden over i 2019-2020. Fall Out Boy blir hjemme, men Green Day kommer! Nå, som Weezer i høyeste grad er tilbake bør det bli en minneverdig kveld.

Wiki
Hjemmeside