Send Medicine er opprinnelig kanadiske Julian Hacquebard sitt prosjekt. Etter å ha gitt ut et album under eget navn i 2010, flytta han året etter til Los Angeles med ambisjoner om å løfte sin musikalske karriere. Hacquebard samla ulike musikere, etablerte Send Medicine og ga ut et par EP-er og singler som tydelig viste en mer innholdsrik side enn hva den selvtitulerte Kurt Vile-inspirerte solodebuten gjorde. Med mindre Vile og mer «own style» i monitor begynte Hacquebard og co sakte, men sikkert å finne uttrykket sitt. Førsteskiva Scary Aquarius Daughter fra 2016 var en opptur og singelen July Eyes skaffa bandet oppmerksomhet.

I 2017 fikk Send Medicine sin nåværende besetning, som i tillegg til Hacquebard består av Ryan Patrick Glennan, Marc Agostini, David Ozinga og Trevor Tallakson. Mermaids on the Verandah fra 2018 ble deres første album sammen og utvida bandets lytterskare. Med By Telepathy & Reputation tar kollektivet nye steg mot et større gjennombrudd.

Bandet har åpenbart trimma den interessante kombinasjonen av psykedelisk rock og folk. Det er en sammensveisa gjeng som videreutvikler ideer, tør å eksperimentere, lager uventa komposisjoner, men som fortsatt har fokus på tilgjengelige harmonier og melodier. Send Medicine henter inspirasjon fra både 60-tallets vestkyst-folk og britisk 80-90-tallspsykedelia. Her møtes The Byrds og The Stone Roses, og By Telepathy & Reputation forener bandets retninger på en underholdende måte.

Albumet ble ifølge medlemmene selv laga i en periode med store endringer i den sivile statusen med blant anna skilsmisser, nye forhold, barn osv. I denne fasen holdt bandet sammen, skrev låter, spilte konserter, jamma ideer og ble en enda sterkere enhet. Innspillinga foregikk i Stationhouse i LA sammen med Mark Rains, som tidligere har jobba med band som Black Rebel Motorcycle Club og Death Valley Girls. Det har også hjulpet på produksjonen og lydbildet.

Om det så er de mer rocka låtene som Trouble og Roses are Contagious at Dawn, eller de mer drømmende, melodiske To Photograph Mary, Scorpio Long Ago og High In The Rain, så befester Send Medicine med dette albumet sin posisjon som et av de mest spennende psychrock-bandene for tida. Brorskapet virker stødigere enn tidligere, og ryktene sier at bandet allerede er i gang med en oppfølger. Det er bare å vente i spenning på hva de fem medlemmene koker ihop ved neste korsvei.

Følg bandet på Facebook