Mange vil kanskje kjenne Marja Mortensson fra NRK-serien «De neste», hvor unge og fremadstormende artister tolket mer kjente og rutinerte artister. Nå er sørsamiske Marja Mortensson – trass sin unge alder – ingen nybegynner i faget, hun har allerede rukket å gi ut tre album. Det andre albumet, Mojhtestasse - Cultural Heirlooms, fikk hun til og med Spellemannprisen for.

Nå er hun og de faste våpendragerne Daniel Herskedal og Jakob Janssønn ute med et temaalbum. Tittelen Raajroe – The Reindeer Caravan sier noe om hva temaet på albumet omhandler: Reinens forflytninger gjennom året for å finne godt beite. Det er imidlertid bare en del av tematikken. Målet med albumet er å holde sørsamisk kultur, språk og fortellertradisjon levende. Det er ingen overdrivelse å si at det sørsamiske språket og kulturen er sterkt knyttet til reindriften.

Mortensson synger og joiker aldeles strålende. At hun legger sjela si i musikken og tekstene er det ingen som helst grunn til å tvile på. Hun har skrevet tekstene, og farger det vokale uttrykket med å legge sterke følelser inn. Sånt blir det ofte stor musikk – og kunst - av.

Så også her. Prosjektet Raajroe – The Reindeer Caravan er sannsynligvis det mest lysende prosjektet Marja Mortensson og medmusikantene har gjort til dags dato. Sammen med Kringkastingsorkesteret har de tre smidd ut et overbevisende musikalsk verk. Daniel Herskedal har orkestrert det hele og har skrevet musikken sammen med Marja Mortensson. Både han og perkusjonist Jakob Janssønn har egne utgivelser bak seg, og danner en perfekt kjerne bak Marja.

Så er det Kringkastingsorkesteret. Under ledelse av dirigent Christian Eggen, gir deres bidrag en filmatisk dimensjon til musikken. Man ser for seg – og tenker på – store filmproduksjoner, og det er ikke noe dårlig bumerke. Det røsker kraftig både i ører og hjerte, uten at det på noe tidspunkt blir svulstig.

I ti låter – eller komposisjoner - følger vi reinen og menneskene fra de fredfulle, grønne dalene på sommeren, gjennom mer ugjestmildt klima og natur på den strabasiøse ferden mot høst- og vinterbeite. Så er det også historien om menneskets møte med naturen og respekten for den, og hvordan den tekniske utviklingen påvirker - og ødelegger - naturen.

Albumet avslutter på ekstra kraftig vis med tittellåten. Alle de involverte får virkelig vist hva de er gode for når tittellåten skrur seg opp mot et klimaks, før Marja Mortensson helt alene avslutter temaalbumet med stille og ettertenksom joik.

Som alle konsept- og temaalbum skal albumet aller helst høres sammenhengende fra start til slutt. Det er da man får best utbytte av både musikk og tekst. Det får man også sjansen til når Marja Mortensson og de andre musikerne skal urframføre verket sitt i Røros kirke under Raasten rastah-festivalen. For de som ikke kommer seg dit, anbefales det å høre på albumet. Gjør du ikke det, går du glipp av ett av de aller sterkeste norske albumene som er utgitt så langt i 2021.

Intervju med Marja Mortensson

Les vår anmeldelse av det forrige albumet til Marja Mortensson