Helt siden jeg i 2012 hørte Eindhoven-bandet The Dirty Denims sin andre EP, Wanna Be Famous, har jeg tenkt at dette må høres tøft ut live. Kvartettens første konsertplate, Raw Denim, endrer ikke på den tanken. Det høres tøft ut live, og det frister å se dem på en konsertscene.

The Dirty Denims starta opp for 15 år siden, ga ut sin første EP i 2009 og har jevnt og trutt gitt ut både singler og album. Det er et klassisk oppsett med gitar, trommer, bass og vokal. Full rulle hele veien, masse riff og soloer, energisk vokal og enkel, men stabil rytme. Bandet henter helt klart inspirasjon fra The Donnas og AC/DC og, som sine forbilder, nøler de ikke med å få låtene i gang. Her er det opptelling og rett på med tydelig fuzzlyd og høyt tempo.

Raw Denim inneholder låter fra hele karrieren til The Diry Denims. Det er bandets egne livefavoritter og sanger som de har ønska å teste ut i liveformatet. Albumet er innspilt live på POPEI i hjembyen Eindhoven, og bekrefter ifølge bandet selv det de liker aller best: «Playing rock´n roll, loud fast and dirty.»

At dette er musikernes favorittsyssel er lett å høre. «Konserten» åpner med tittelsporet fra 2020-utgivelsen, Ready, Steady, Go!, etterfulgt av Fit In Stand Out, utgitt som singel tidligere i høst, og Dirty Job fra High Five fra 2014. Deretter følger b-sporet, Better Believe It, fra singelen Rock and Roll All Night, som bandet slapp i august i år. En liten pust i bakken, men man rekker så vidt å summe seg før flere av bandets sterke låter kommer på løpende bånd.

Det er befriende å høre Last Call For Alcohol, Creatures of the Night og Roll The Dice fra fjorårets studioalbum, nevnte Ready, Steady, Go!, i en mer direkte og spontan innspilling. Samtidig er det interessant å høre låter fra ti år tilbake i tid. Fra den gangen disse trangkledde og bredbeinte nederlenderne dukka opp på Bandcamp-radaren.

Her kan man nevne for eksempel Hit Me With Your Best Shot og Wanna Be Famous, i setlista bare omtalt som Famous. Førstnevnte er noe endra fra studioinnspillinga, starter med bassgang, ikke hi-hat, bygger seg opp og tar av etter en drøy to minutter lang intro, mens sistnevnte er en herlig avslutning på den digitale utgaven av liveutgivelsen (vinylen inneholder et bonusspor).

Med nye begrensninger for konsertvirksomhet, kommer Raw Denims til rett tid. Når trange lokaler, tett i tett med andre, ikke er å anbefale, kan liveinnspillingene til de fire musikerne fra Eindhoven være en glimrende erstatning. En får likevel håpe at bandet blir mulig å se fra en scene her hjemme om ikke altfor lenge. Uansett: 15 år med rock´n roll krones med en underholdende utgivelse!

Følg bandet på Facebook