Pulp-frontmann Jarvis Cockers prosjekt Jarv Is... har laget soundtracket til BBC-serien This Is Going To Hurt. Serien er basert på den britiske komikeren Adam Kays memoarer og har Ben Whishaw i hovedrollen. Cocker bidrar med en ny låt i hver episode av serien.

Seriens hovedfokus er en gruppe leger ved en gynekologisk og obstetrisk klinikk på et nasjonalt sykehus. Den følger karakterene innenfor og utenfor sykehusveggene, og vektlegger de emosjonelle reaksjonene yrket kan gi. Uten å ha sett serien klarer Cockers skarpe observasjoner og enkle formidling å gi et innblikk i et nokså mørkt, men også komisk univers.

Tittelsporet, som åpner albumet, er gjenkjennelig Cocker med melodiøs vokal og tekstlinjer som:

This is gonna hurt
This is gonna slay you
This is gonna leave a mark
It´s gonna tear you apart

Flere låter er instrumentale, ofte snutter, små partier, som skildrer en stemning, og som har noe sorgtungt over seg. Slik som den minuttet lange såre pianoballaden Visiting Hours, som gir en følelse av å vente på en tung beskjed. I Dare To Love etterlyser Cocker bedre kommunikasjon, et ønske om endring, og plasserer oss i det som kan virke som en leges eksistensielle utfordringer utenfor jobben:

You want to save a life, well, how about you start off with your own
And tell me when you dare to care, tell me when you dare to share
Tell me when you dare to go ... there.

Det musikalske omrisset på utgivelsen er lo-fi, nedpå og passe skranglete, og med flere små detaljer som underbygger Cockers lyrikk. Han har vittige skråblikk om karakterenes opp- og nedturer, om legene og omgangskretsens profesjonelle og private liv. This Is Going To Hurt er ikke like god som debuten til Jarv Is..., Beyond The Pale (2020), men den har absolutt sine øyeblikk. Cocker er en av Englands beste låtskrivere og tekstforfattere, og han har beholdt gnisten fra glansdagene og lagt til mer erfaring. Det viser også sangene han har komponert til denne serien.

Soundtracket står seg alene, men det vil nok likevel hevde seg noen hakk i relasjon med tv-bilder og scenene som utspiller seg der. Helt etter boka, antakelig.