Seks år etter Music for People in Trouble slipper Sundfør et nytt, sterkt og håpefullt album som kan sees på som et motstykke til hennes tidligere verk. Blómi handler om aksept, fred og håp – noe vi kanskje ikke er vant til fra kunstneren, men som vi ønsker henne mer enn noe annet. En gjenfødelse.

Musikalsk holder det seg tro mot linjen fra forrige album og skraper grensen mellom eksperimentell og akustisk popmusikk. Det harmonerer, det beveger, det overrasker, men holder seg stort sett rolig og fokusert på ordet og stemmen hennes. Et hørespill som har mye å fortelle bare ut fra strukturen til låtene og referansene som finnes.

Med dette albumet vil haugesunderen vise hvor godt livet er for henne akkurat nå, eller i det minste prøver å se det. Det viktigste i denne bestrebelsen er familien hennes: “Before I had my daughter, I met the love of my life, and that also changed my perspective quite dramatically. To become a family…“, sier Sundfør i et intervju med musikkmagasinet The Line of Best Fit. Og det er også Sundførs største inspirasjon for albumet.

For å forstå Blómi må vi forstå Sundførs oppfatning av verden. Heldigvis gjør artisten det litt lettere ved å sette kunstverket i sammenheng. Albumet begynner med en innføring i Sundførs filosofi om ånd og kropp. I orð volu sier hun at disse ikke er atskilt fra hverandre, men snarere en enhet som opplever verden på samme tid. Lydeffektene blir gradvis mer tilstede og stykket høres ut som en lydbok. Alle låtene ble live-innspilt under korona pandemien og har derfor en egen, helt autentisk klang.

Kjærlig utsmykket med gamle norrøne titler, dedikerer hun også noen låter til bestefarens lingvistiske forskningsarbeid. Hun bruker gamle norrøne ord i sangtitler og beskriver med dem ganske ofte hva låtene handler om. I Ashera henviser hun til den semittiske fruktbarhets- og morgudinne med samme navn. En mor kan bane vei for et godt liv. Hun vet at lidelse og sorg ikke varer evig, og at etter hvert tilbakeslag er det håp. Slik snakker Ashera gjennom Sundfør til dattera. Låten minner om eventyrmusikk der Sundførs myke stemme lunter mot hoden vår. Nynnende blir hun til en drømmende eventyrkarakter. Etter hvert får låten en annen vri og de uforståelige nynninger blir til en klar tekst fra en ny karakter i eventyret. Er det gudinnen Ashera som inviterer menneskene til henne?

Alt handler om perspektiv. Alyosha er et bevis på at alle ser verden annerledes. “They say I was a broken woman […] They say it was a mad world out there. […] but that is not what I remember”, er budskapet hennes, som gjelder gjennom hele albumet. Singelutgivelsen ble raskt en fanfavoritt, der hun deler eksklusive opptak fra bryllupet sitt. Både mann og datter vises i musikkvideoen i den lykkeligste versjonen av seg selv, måten hun ønsker å huske dagen på og måten hun vil at andre skal se henne nå: glad og håpefull.

Musikalsk har ikke Sundfør vendt tilbake til elektronikaen. Hun har heller lagt vekt på tradisjonell musikk og spiller med forskjellige kulturelle røtter. Fare Thee Well som muligens er basert på den amerikanske folksangen Dink’s Song er et avskjedsbrev. Avskjed fra noen hun har delet mange livsår med. Kampen utvikler seg til slutt til mod og håp, hørbar i neste låt Leikara Ljóð. Ikke uten grunn valgte Sundfør denne tittelen. Den representerer Sundførs spirituelle tanker på en fantastisk måte. Ljod betyr lys og leikara kan være en ordsjongjør eller fortelling. Hvis man tolker det som leikarring mener det en gruppe av mennesker som danser i en sirkel til norsk folkemusikk. Helt urelevant hvis man hører på de første fem minuttene, men hvis man fortsetter å høre får man en instrumental hardingfelesolo. En låt som samler to helt forskjellige lydtradisjoner i et: Fra gospel til norsk folkemusikk.

Og Sundfør går enda dypere inn i bestefarens lingvistisk arbeid. I sànnu yàrru li vekker hun forskningen hans til live og gir en musikalsk tolkning av en gammel tekst. For tyske ører høres det delvis ut som feil tysk, men det minner om dikt fra flere hundre år tilbake. Hun beskriver gårdsdrift med ploger og vogner, noe som ligger hennes hjerte veldig nært. Jorden er stedet hvor livet begynner og slutter, og som sådan egner jorden seg perfekt som en metafor for deres musikalske gjenfødelse. Sundfør ser en dypere mening i filosofiske tanker om jord.

Náttsongr luller deg inn og fordyper deg i den sferiske stemningen hun har skapt med de forrige låtene. Vibrato-momentene er på de rette stedene og gir langvarig gåsehud. En flytende overgang til albumets siste låt orð hjartans ender i vakuum. Slik som albumet begynner, avsluttes det også med et ørespill av sfæriske lyder og en siste innsikt: hjertet er positivt til alt.

Blues, snakkesang og klassiske ballader. Blómi er moderne poesi bygget opp på historiske kunstelementer. Der et kjærlighetstegn for familien hennes og en ny måte å se livet på. Susanne Sundfør er en som forstår at musikk kan mye mer enn å bare bestå av en fin tekst og melodi. Selv om albumet kanskje vil si farvel til fansene av 2015, har hun skapt et nytt helheltlig personlig kunstverk. Hennes personlig gjenfødelse gir hennes sjette album en ny, positiv retning.