«I’m 38 and I can’t drive a car yet,» synger Maja Francis i tittellåten til hennes andre studioalbum, Hello Cowboy, utgitt 6. september. Sitatet oppsummerer mye av det Francis sitt nyeste album formidler; livet blir ikke alltid slik vi tror, og det finnes ikke kun en måte å leve livet på.

Francis blir med rette omtalt som Sveriges Dolly Parton, da alt fra personlig stil til country-røttene i pop-musikken hennes gir assossiasjoner til et av verdens største country stjerner. Musikeren har selv sagt at hun flørtet litt med country på hennes debutalbum A Pink Soft Mess (2021), og nå tar hun et større skritt inn i country-sjangeren på Hello Cowboy. Country-assosiasjonene forsterkes blant annet av pedalsteel-gitaren, som gjør seg hørt på låter som Low, Manic Pixie Dream Girl og Kentucky Keychain.

Sangtekstene i Hello Cowboy, er rå og sårbare. Ikke alt har blitt slik Francis trodde det skulle bli i livet, men hun møter seg selv med kjærlighet og aksept for den hun har blitt. I Family Photo, synger hun om familielivet som hun trodde hun selv skulle ha før hun fylte 40. I Heavy Drinker, synger hun; «So you say that I’m a heavy drinker, I would say that I just like the weekends, Now you call me out for being stupid, Actually I’m just a bit confused…», og setter ord på hvordan uansett hva vi gjør, så vil noen mistolke oss.

Det er styrke i sårbarheten til Hello Cowboy. Francis er klar over at hun ikke er alle sin «cup of tea», for å si det på godt norsk. Hun er klar over at livet hun lever ikke følger alle reglene. Men hun tar eierskap over eget liv og egne valg.



Francis blir kanskje omtalt som Sveriges Dolly Parton, men fortjener i tillegg å bli hyllet for autentisiteten i hennes egen musikk og image. Man trenger ikke scrolle særlig lenge på Francis sin Instagram konto før man bemerker seg en distinkt stil hos musikeren; klær i rosa toner, frynser, blonder, tyll, platina-blondt hår, og så klart, cowboy støvler. Francis sin autentisitet flyter sømløst fra hennes personlige image til musikken på Hello Cowboy.

Vokalene til Francis har en retro kvalitet som passer perfekt til de såre, emosjonelle låtene på Hello Cowboy, og til country-sjangeren generelt. Francis evner å bruke stemmen på en versatil måte som uanstrengt skildrer en rekke emosjoner. I Clown Girl, er stemmeleiet lavt og mykt og skaper fornemmelsen av at Francis nærmest prater fortrolig til lytteren. I Family Photo, kan man høre en subtil, følelsesladd vibrato. Divorce, er platens mest emosjonelle låt. På refrenget får man høre Francis sin stemme på sitt mest kraftfulle og emotive, akkompagnert av sørgmodige strykeinstrumenter.

Hello Cowboy er en hyllest til autentisitet, sårbarhet og styrke, til å leve livet på sine egne premisser. Maja Francis har lykkes i å lage et album som trekker frem hennes sterke sider som artist, samtidig som hun feirer sine «feil og mangler» som menneske.