photo merchandise_zpsaac75597.jpg

Etter en lang dag på festival med mange mennesker og store scener, oppleves det som en befrielse å komme til Revolver, til en liten scene med intim stemning. En av de mest interessante bookingene til årets Øyafestival er Merchandise. Trioen fra Tampa, Florida karakteriserer musikken sin som krautrock og var del av DIY-scenen i Tampa tidligere. Nå bor de i New York og har de siste årene blitt et større band. Likevel spiller de fortsatt en del mindre konserter og er fremdeles såpass DIY og punk at de uttaler at de ikke er så begeistret for oppmerksomheten fra større medier, som Pitchfork.

Konserten åpner med en plettfri Anxiety’s Door, den sterkeste låta fra deres nye utgivelse Totale Nite. Den etterfølges av Become What You Are fra Children of Desire og sitter minst like godt som den første.

Det som kan stadfestes med en gang, er at Merchandise er et helt annet band live enn de er på plate. Den gitarbaserte lo-fi kunstpunken med synth og trommemaskin som er å høre på platene, har fått fullt band og et uttrykk som hinter mer mot new wave-punk. Det er likevel lett å gjenkjenne låtene. De gjengis med høyt gitarvolum og Carson Cox’ gjenkjennelige «crooner»-vokal, som for øvrig kan minne om Jonathan Richman eller Morrissey. Gitarist David Vassalottis spastiske gitarspilling kompletterer uttrykket, både musikalsk og visuelt.

Det fortsetter i høyt tempo og med en fantastisk energi, og når de spiller «hitten» Time, er det med en intensitet og tilstedeværelse som gjør at ingen lenger husker så mye av konsertene som har funnet sted i Middelalderparken tidligere på dagen.

Merchandise er intenst, intimt og godt og føyer seg inn i rekken av fantastiske konserter på Øyanatt. Det er noe eget med Øyanatt, når alt klaffer. To av mine absolutt beste konsertopplevelser på Øyafestivalen har funnet sted der – the Wrens i 2006 og the Notwist i 2008. Merchandise i 2013 er ikke altfor langt unna det nivået.




Foto: Øystein DS