The Milk Carton Kids, folkduoen fra California som markerte seg med det Grammy-nominerte albumet The Ash & Clay i fjor vår, gjestet i går kveld Norge og Kulturkirken Jakob for første gang. Det nydelige kirkerommet var fylt av spente lyttere som gledet seg til en god gammeldags leksjon i amerikansk folkemusikk og det var nok mange som satt med høye forventninger da de ydmyke guttene slentret ut på scenen i sine matchende grå dresser.
Uten noen videre introduksjon kastet de seg i vei med den rolige Hope of a lifetime og med det var standarden allerede satt skyhøyt. Ikke nødvendigvis fordi dette er en av deres beste låter, men heller fordi selve fremførelsen var så god som man bare kunne ha drømt om. For en ting er å produsere frem nydelige harmonier på plate, når man har tid og mulighet til finpuss og perfeksjonering, å gjøre det samme på en scene er noe helt annet, og med god hjelp av rommets fantastiske akustikk beviste The Milk Carton Kids at de ikke leker musikk når de er på turné.
Med sitt enkle og arkaiske sceneoppsett bestående av en enslig mikrofon, en sliten krakk og to godt brukte årgangsgitarer som må være verdt en formue flettet duoen sammen varme toner som la seg som silke i øregangene, og publikum var mildt sagt begeistret. Selv kan jeg ikke huske en mer lydhørt og applauderende respons, og det er spesielt imponerende med tanke på den korte fartstiden som duoen faktisk har.
På raske låter som Honey Honey, Heaven og I still want a little more var det gitarvirtuosen Kenneth Pattengale som selvsagt stjal det meste av showet, med melodier som beriket lydbildet som det fineste krydder, men det var den mer nøkterne Joey Ryan som fullbyrdet opplevelsen med sin klare stemme og sine tørrvittige historier mellom sangene. Han bemerket at publikum her i Norge klapper unaturlig lenge og at dette gjorde det vanskelig å starte på neste låt, men tolker man det beskjedne smilet hans riktig var han nok bare forundret og veldig takknemlig over den gode mottagelsen.
The Milk Carton Kids beviste på sitt første Oslo besøk at det enkle ofte kan være det beste, og de leverte en konsertopplevelse som mange nok vil rangere høyt i årene som kommer. Kulturkirken Jakob fungerte som en utmerket scene og siden konserten ble avsluttet med den flotte Memphis og verselinjene ”I guess it takes more than a king, more than a song, for such a fight, Graceland is a ghosttown tonight” gjenstår det bare å krysse fingrene og håpe at disse guttene ikke gir opp drømmen som de har klart å fange.
FLERE KONSERTER
Aurora på Sentrum Scene
Sitt egne absurde, herlige og magiske selv på sitt absolutt beste
The Soundtrack of Our Lives på Rockefeller
Sprechen Sie Rock?
The Gaslight Anthem på Sentrum Scene
The Gaslight Anthem vartet opp med skikkelig New Jersey-rock på sin første Oslokonsert etter pausen >>
Brad Paisley i Oslo Spektrum
Countryhelten Brad Paisley spilte for et utsolgt - men ikke helt overbevist - Oslo Spektrum i går kveld >>
Emilie Nicolas på Operaen
Singer-songwriter Emilie Nicolas wooed the crowd at the first of two sold out concerts on Sunday at Operaen >>