I går var det klart for en ekte countrykveld på Garage når sønnen av legenden Waylon Jennings, Shooter, besøkte Bergenfest. Shooter Jennings har etter hvert bygget seg opp et rykte som en meget dyktig countryartist, da uavhengig av sitt slektskap. Det var den litt eldre garde som hadde møtt opp på Garage denne natt til første mai, og man kunne skue både cowboyhatter og skinnvester hos flere. Det ble etter hvert en trivelig aften hvor Shooter og bandet viste at de vet hvordan å presentere ekte ”country”.

Shooter har fått gitt ut to album her til lands, albumene ”Electric Rodeo” og ”Put the O back in Country”, hvor sistnevnte ikke legger mye imellom om hva Shooter mener angående Nashville countryen og dens utvikling. Konserten på Garage åpner med flere av de litt tøffere sangene fra ”Electric Rodeo” og standarden settes for kvelden. Tittelsporet ”Electric Rodeo” og ”Little White Lines” (som har et mistenkelig likt riff med Franz Ferdinand sin Take Me Out!) får konsertgjengerne til å trekke mot scenen. Mennene i skinnvester og cowboyhatter er fornøyde og synger med. Deretter drar Shooter fram kassegitaren og begynner å presentere de litt roligere låtene fra begge albumene han har gitt ut. Steelgitaren er også på plass og låter som "Lonesome Blues” og ”Solid Country Gold”, presenteres pent.

Nå vet ikke jeg om det kan være en samlende faktor at det er natt til første mai og countrykonsert, men publikum er enten litt for fulle eller meget rolige og avbalanserte. Dermed sliter Shooter og bandet med å få kontakt med noen av dem. De fulle eldre mennene prater og drikker, mens de mer avbalanserte irriterer seg over de fulle, men gjør ikke så mye mer enn å klappe høflig. Men Shooter prøver så godt han kan, og sakte men sikkert får han stemningen opp hakk for hakk. Han avslutter det mer rolige settet med ”Manifesto No 2”, som med tekslinjen ”If I get to drunk tonight, Jesus gonna drive me home”, får god respons fra alle deler av publikum.

Siste del av konserten er den beste, selv om det aldri blir skikkelig forløsende. Shooter Jennings er blitt varm i trøya og instrumentalpartiene blir lengre og bedre. Fantastiske sanger som ”Steady at the Wheel” og ”Bad Magic” blir virkelig presentert med stil, sistnevnte med den helt klart beste fremføringen i løpet av kvelden. Dessverre blir det bare nesten, selv om Shooter gjør sitt beste. Og når ”Daddy`s Farm” avslutter konserten er det med vishet om at det forløsende punktet i konserten aldri kom. Og litt symptomatisk for konserten blir det, når Shooter ikke kommer tilbake for å spille ekstranummer, og vi dessverre går glipp av låter som ”Busted In Baylor County”.

Shooter Jennings er en artist som har dratt countryen i en retning som gir den et større publikum. Og det han leverte på Garage bærer bud om dette. Dessverre ble konserten en kombinasjon av en litt lite motivert Shooter og et publikum som ikke var veldig engasjerte. Synd, for dette kunne blitt en stor aften i countryen sitt tegn. Det ble bare nesten.

7/10