Sjur Lyseid er utvilsomt Oslos ukronede indiekonge. Han har vært med å starte oppblomstringen av band som Monzano og yndlingene i My Little Pony, men allikevel er det The Little Hands of Asphalt som er Sjurs virkelige hjertebarn. Dette lavmelte folk-prosjektet i country-pop-land, som lener seg til både Bright Eyes og Elliot Smith. Rørende flotte kjærlighetssøkende tekster over nydelige melodier kun iført en akustisk gitar så vel som fult 7-mannsband. Og det hele er så skjørt, så forsiktig og så vart, men allikevel så forferdelig fint å høre på.
”Ikke bry dere om pipelyden fra gitartuneren, som undergrunnsmusiker sparer man inn penger på de merkeligste steder”.
Og ja, The Little Hands of Asphalt er så gjennomført undergrunn. Det hele virker så ekte, så ærlig og så nært, både tekstmessig og i framtoningen. De ser ut som et fattigmanns Architecture in Helsinki eller Los Campesinos!, som plukket rett opp fra Schweigaardsgata i Oslo på 60-tallet. De gjør ikke så mye ut av seg, bare forteller oppriktige historier om tapt, funnet eller avvist kjærlighet, for ikke å snakke om havet som stiger og golfstrømmen som snur. Og om Oslo naturligvis.
For jeg følte det omtrent som tittelen på Little Hands of Asphalt sin nye EP, ”Spit Back at the Rain” denne tidlige torsdagskvelden hvor regnet og snøen lavet ned om hverandre. Litt sånn “det-er-vinter-og-det-regner-men-jeg-har-et-lite-smil-om-munnen-allikevel”.
7/10
The Little Hands of Asphalt på myspace
FLERE KONSERTER
Aurora på Sentrum Scene
Sitt egne absurde, herlige og magiske selv på sitt absolutt beste
The Soundtrack of Our Lives på Rockefeller
Sprechen Sie Rock?
The Gaslight Anthem på Sentrum Scene
The Gaslight Anthem vartet opp med skikkelig New Jersey-rock på sin første Oslokonsert etter pausen >>
Brad Paisley i Oslo Spektrum
Countryhelten Brad Paisley spilte for et utsolgt - men ikke helt overbevist - Oslo Spektrum i går kveld >>
Emilie Nicolas på Operaen
Singer-songwriter Emilie Nicolas wooed the crowd at the first of two sold out concerts on Sunday at Operaen >>