Musikknyheters lojale utsending, dvs meg, entret Rockefeller 20:15 torsdag kveld. Hurra-stemningen jeg hadde forventet meg forsvant ganske fort da jeg ble møtt av et absolutt folketomt konsertlokale. Jeg og to bar-betjenter var nå de eneste som befant seg i hovedsalen og jeg følte meg plutselig ganske overflødig. "Skal jeg forstyrre de trolig underbetalte proletarene, eller ta opp telefonen min og konstatere at jeg ikke har fått noen spennende meldinger?" Et vanskelig valg som resulterte i alternativ èn.
Etter en liten tur i Annex-lokalet ved siden av var det så klart for metal fra hovedscenen. Låtene på Spotify hørtes jævla fete ut så med pils og greie forventninger var jeg klar for å starte min egen Bylarm 2011.

Blodhemn er i bunn og grunn et enmanns-prosjekt, uten at dette kom til syne under konserten denne kvelden. En kvartett som fra første stund ga det de hadde av jern. Blodhemn spiller en blanding av flere ekstremsjangere med hovedvekt på black og thrash-metal. Aggressivt, kjapt og fett. Ikkeno overflødig publikumsfrieri, her var band band og publikum publikum. Og selv om flerfoldige hadde kommet siden kvart over åtte skulle det vært så mange fler. For dette her var både kvalitet og baller. En tight og stram konsert med referanser til band som Taake og Carpathian Forest.



Mannssjovenist som jeg er kunne jeg ikke unngå å legge merke til at det var en ung jente som kjørte lyden. Ikke et vanlig syn, men særdeles gledelig. Særlig når lyden var så bra som den faktisk var. Her ble varene levert fra alle kanter og jeg hadde en herlig halvtime på Rockefeller. Kunne godt ønska meg en gitar til da den ene som var tidvis blei noe spinkel. Men Bylarm 2011 var i gang, og det på en fortreffelig måte. Bra Blodhemn!





Foto: Hildegunn Larsen


Blodhemn på Myspace

Blodhemn på Spotify