Siden sitt første norgesbesøk i november har James Blake sluppet sitt selvtitulerte debutalbum, og blitt skamrost av en samlet musikkpresse. Den britiske ungguttens andre møte med det norske publikum hadde vært utsolgt siden dag én, og forventningene til den hete poteten var naturligvis store.

22-åringen entret ydmykt scenen i følge med trommisen og bassisten, og gjorde det fra første sekund klart at han var der for å spille, ikke for å prate. Uten et ord lot Blake tonene fra Unluck strømme ut i det intime lokalet. Blakes varemerke; en smidig, men hes og upolert soulstemme kombinert med en massiv dub, var på plass fra første låt, og sammen med det stemningsfulle, blå scenelyset og skinnende diskokuler, var det vanskelig å komme utenom ordet magi.

Og magien fortsatte. To Care (Like You) med sin massive bass, Give Me My Month med Blake på piano, I Never Learnt To Share med melodiøst gitarspill, en oppvisning i looping og en tunet stemme som gir sterke assosiasjoner til Bon Iver, og Lindisfarne II, en oppvisning i vokal kombinert med tilbakelente rytmer, kan trekkes fram som absolutte høydepunkter. - It's good to be back, kom det fra unggutten.

Så var det klart for låta mange hadde ventet på: Blakes store gjennombrudd Limit To Your Love. Og de som trodde den følsomme covringen av Feist ikke kunne bli bedre, ble blåst tilbake av en dubstep-bass som fikk gulv, vegger og tak til å vibrere. Låta ble dratt ut med en jam og skarpe trommer, og når den fadet ut, tok det noen sekunder før et måpende publikum fikk summet seg til en rungende applaus.

James Blakes musikk kan beskrives som eksperimentell soul-elektronika eller plasseres i sjangre som post-dubstep, uten at det er helt treffende. Det som er sikkert, er at James Blake er lyden av 2011. De presise beatsene treffer deg over hele kroppen, den massive bassen kiler i magen, du slapper av i hele kroppen og hårene på armene reiser seg. Det er som en massasje.

Trioen fulgte opp med en dramatisk versjon av Wilhelm's Scream, med langt mer framtredende bass og trommer enn på plate. Med ett ble et nærmest hypnotisert publikum revet ut av transen, da trioen gikk av scenen etter en knapp time. Blake var imidlertid kjapt tilbake, og med en splitter ny låt på piano takket han for seg, før reisen gjennom et bortimot totalt utsolgt Europa og USA fortsetter.







James Blake er booket til årets Øyafestival