Heartfelt er ute med debutalbumet Watch Out Lover, og vi tok en prat med sjefen, Brede Rørstad, om det meget spennende prosjektet.


Gratulerer med debutalbum, fortell litt om innspillingen og hvem som har bidratt.

- Takk, takk, takk! Platen var et ambisiøst prosjekt fra første dag. Jeg prøver å leve etter mantraet Fail Harder og prøvde å lage en plate som jeg egentlig ikke hadde budsjett eller muligheten til å lage. Det innebar at vi gikk i studio for å spille minst mulig. Jeg var opptatt av å fange øyeblikk og noe ekte heller enn å skape noe perfekt. Resultatet er en stor plate som det tok bidrag fra en lang rekke musikere for å realisere. Jeg er stolt over å ha med så mange musikere som jeg ser opp til. I tillegg til venner av meg som spiller i orkester og diverse ensembler rundt om, bidrar Jenny Hval og Hilde Marie Kjersem med vokal på hver sin låt, etter min mening to av norges sterkeste og mest markante stemmer. Jeg fikk også med gitarhelten min Hedvig Mollestad Thomassen og trompetisten Hayden Powell på én og samme låt. I tillegg spiller steel- og slidegitaristen til Keith Urban og Claire Underwood fra Nashville på en låt. Alt dette ble mesterlig mikset av Nick Terry som har jobbet med bl.a. Klaxons, The Libertines, Franz Ferdinand og nå i det siste med Travis.


Anmeldere er flinke til å sammenligne nye band med andre band. Hvis du selv måtte beskrive Heartfelt og bruke bruke to slike sammenligninger, hvordan ville det lyde?

- Jeg er egentlig ikke interessert i å sammenligne Heartfelt med andre band. Det får evt. andre ta seg av. Musikken på Watch Out Lover beskrives best som popmusikk som er iscenesatt i et forlatt barokkpalass der de store salene er fylt med lyd fra trommemaskiner, synter og kammerorkester.


Dere sier at dere spiller popmusikk, hva er den perfekte poplåt for deg?

- Det må være en låt som er umiddelbar og fengslende i tillegg til å ha noe spennende ved seg. Jeg liker veldig mye forskjellig, men det er ikke alt jeg synes er interessant. For meg er f.eks. Machine Gun av Portishead fra 2008 en perfekt poplåt.


Dere holdt en mini konsert i ”Den Franske Sal” på Nationalgalleriet forrige torsdag, hvor fire låter ble framført i klassiske versjoner. Hvordan gikk det?

- Det ble en helt super kveld og jeg tror at alle som var der hadde en følelse av at vi delte en spesiell stund. Jeg har som mål å skrive låter som tåler å bli avkledd og fremført av, som i dette tilfellet, fløyte, klarinett, fagott, kontrafagott og perkusjon. Uttrykket blir naturligvis et helt annet enn på plateinnspilling og det stiller desto større krav til skriveprosessen og arrangering. Jeg har gjort tilsvarende fremførelser noen få ganger nå og jeg elsker den intimiteten som oppstår idet scenen og alt det tekniske er borte og bare musikken og menneskene er igjen. Det er skremmende, men jeg liker det.


Neste uke er det releasekonsert på Parkteatret, hva kan publikum forvente seg av Heartfelt live?

- Det blir en konsert som Oslo aldri har sett maken til. Jeg har med meg en fantastisk gjeng musikere og jobber med et team som er med på å utvikle konserten og rammene rundt. Vi prøver å tenke helt fritt rundt hvordan vi bruker rommet, lyset og lyden for å skape den riktige stemningen for musikken og kvelden som helhet. Jeg vil ikke røpe for mye, men jeg lover at det blir en kveld som du ikke vil gå glipp av. Onsdag 21. november kl 20 på Parktearet i Oslo.


Nevn tre inspirasjonskilder

Björk har alltid vært en viktig inspirasjonskilde musikalsk så vel som måten hun samarbeider med andre og måten hun forholder seg til musikken sin på. Fotografen Helmut Newton har også vært en stor inspirasjon i sin kompromissløshet og evne til å stadig tenke nytt. I tillegg har mote i større og større grad blitt en viktig inspirasjonskilde. Det er fascinerende å se hvordan de i motebransjen tilsynelatende står fullstendig fritt til å gjøre drøye konseptuelle prosjekt uten at noen merker det med kunstetiketten. Konseptene bak Louis Vuitton og Alexander McQueen sine show i Paris i september var helt fantastiske. Til sammenligning er man som musiker eksperimentell bare man vrir litt på form eller uttrykk. Mote er tilsynelatende den siste skansen for virkelig grandiose idéer og konsept.


Debutanter får ofte mye oppmerksomhet i disse dager, er det noen andre nye norske band dere mener det er verdt å se opp for?

- Jeg er utrolig glad for at det er akkurat nå jeg debuterer og jeg føler at det er veldig mye bra på gang i norsk musikkliv om dagen. Selv om det på enkelte måter kanskje er mer utfordrende å lage musikk og å få den hørt i dag, er det som om at alt er mulig. Når det er sagt begrenser jeg nok meg selv i stor grad til det jeg kommer over av ny musikk på blogger rundt om og de vanlige snakkisene.


Hva er planene fremover?

- Vi vet ingen ting om hva som skjer etter 21. november. Og det er faktisk deilig. Vi legger alt vi har av ressurser og tid inn i releasekonserten på Parkteatret og tar neste skritt etter det. Det vi vet er at vi skal spille så mange konserter som overhode mulig både i Norge og ute. Vi kommer til å jobbe mye i utlandet og satser spesielt på London, Paris og Berlin før vi drar til New York.