Bandet har siden den selvtitulerte albumdebuten i 2009 etablert seg som en vital del av norsk rock. Den nye plata, med det lekne navnet Fjordkloden, har mottatt strålende kritikker fra et samstemt anmelderkorps. Nå skal det eksentriske loddefjordbandet på turné, og første stopp er Trondheim og Samfundet førstkommende lørdag.


Gratulerer med slipp! Fortell litt om skiva.
Nam: Takk skal du ha. Det er Fjordens tredje album. Dritbra saker. Vi blir bare bedre og bedre. Jeg sier det som Flemmet sier; Om du lukker øynene idet platen begynner, og så åpner de igjen når den er ferdig, da skal det føles som når du har vært på kino og sett en god film. Du kommer mysende ut av kinosalen, du har vært på en reise, men så er du tilbake i virkeligheten igjen. Forvirret. Midt i byen.

Hva er dere mest fornøyd med ved plata? Og hva er dere eventuelt mindre fornøyd med?
Jan-Eivind: Vi er perfeksjonister, og platen er perfekt. Så vi er fornøyde med alt.

Hvordan arbeider dere når dere holder på med en plate?
Sturle: Se for deg en episode av Klovn, The Extras, The Office eller Life's Too Short.

Hvordan har dere forandret dere siden debuten?
Jan-Eivind: Vi er blitt rutinerte musikere etter hvert, men teften er fremdeles intakt. Fjordens indre struktur bærer preg av mer harmoni og velvære. Det er i det mellommenneskelige, og i Fjordens felles følelsesliv, at endringer har kommet.
Nam: Man kan si at Fjorden Baby! forsetter det de begynte på, nemlig å utforske ukjente musikalske landskaper lekent og farlig, kløkt og episk.

Dere har nærmest gjort det for vane å levere kule musikkvideoer. Senest var «Tingene» blant de nominerte til tittelen «Skandinavias beste musikkvideo». Hvor får dere ideene fra? Er musikkvideoene en viktig del av arbeidet deres?
Kjetil: Det er Jan Eivind, vår trommeslager, som er i regi av de fleste musikkvideoene. Jeg tror han planlegger å lage video til alle låtene i Fjordkloden. Ideene kommer fra hans egen nøtt, men som oftest er hele bandet med i utviklingen av sluttproduktet.
Flemmet: Det er i alle fall viktig for oss å alltid bringe frem det lille ekstra til folkene. Enten det er rødvin, skateboard, t-skjorter eller «music videos». Alt som gjør en glad.

 photo fjordenbaby2_zpsc1d4b1cb.jpg
Foto: Francisco Munoz

Hva ligger egentlig bak navnet «Fjorden Baby»? Og hva med albumnavnet «Fjordkloden»?
Flemmet: Det var Toggi, en ekte gatepoet fra L.O.D (Loddefjorden), som begynte å lefle med uttrykket Fjorden Baby, og etter et par semi-mislykkede øvinger nede i kjelleren under navnet 100 000 VOLTs bestemte vi oss for å skifte navn. Da følte vi oss plutselig mye mer komfortable med hvem vi var, hvor vi var og hva vi holdt på med.
Sturle: Om Fjordkloden kan vi røpe såpass at det meget mulig er blant universets mest inkluderende planeter. Her spiller de gode verdiene hovedrolle. Moralen er på topp, og stå-på-viljen gjør at de kan bygge dobbelt så mange blokker som dem på jorden. Når man bygger i høyden blir det jo plass til mye fin natur i nærheten, beitemarker og kornåkre og alle de greiene der. Det er kort reisetid for økologisk mat, både for veggiser og kjøttetere.

Dere synger på norsk. Hva slags respons har dere fått på dette? Har det aldri falt dere inn å synge på engelsk?
Sturle: Vi har fått god respons på å synge på norsk!
Jan-Eivind: Den ene låten vår, Stepp Ut fra debutplaten, het egentlig The Castle Is Very Odd. Hvis du prøver å synge det oppå der vi synger «stepp ut av din box» vil du merke at det funker ganske fett. Og vi synger noen strofer engelsk på slutten av disco-bangeren Rasputin.

Dere skal spille en del konserter i november rundt om i Norge. Blir det flere byer enn de fem dere har bekreftet på deres Facebook-side? Hvordan har dere det på turné?
Nam: Bare å kontakte Up Front Artist og booking-agent Vegard Waske hvis dere vil at vi skal spille et sted. Vi har det veldig koselig på turné. Når vi er effektive på lydsjekk og get-in får vi sjansen til å gå rundt og se byen eller bygden før konsertene. Alltid kjekt å observere the locals, kjøpe sokker og «undikker» på H&M, spise på restaurant og bruke fasilitetene på hotellene.
Flemmet: På fredagskonsertene samles vi ofte på et av rommene før konsert og titter på tv, lager settliste og chiller. Vi har ingen fancy raiderliste, er noen sulten på sushi eller annet snacks trasker vi heller ned i streeten og kjøper det selv. Hotell som har steambad er perfekt for oss.

Hva er planene for 2014? Blir det Øya for fjerde gang?
Jan-Eivind: Vi jobber fortsatt med planleggingen av 2014. Øya er helt sikkert inn under planleggingen. Vi håper selvfølgelig på Øya!

Fjorden Baby! imponerte vår anmelder