Foto: Melvin Østensen


Det er nå, tro det eller ei, 20 år siden Minor Majority albumdebuterte med Walking Home From Nicole’s. Siden den gang har det stillferdige rockebandet servert oss velkjente låter som Dancing in the Backyard, Come Back to Me, (In That) Premature Way og Supergirl - for å nevne noen. De har gitt ut syv album, spilt over 700 konserter og turnert over hele Europa.
Nå er bandet klare med et nytt album, to år siden det forrige kom ut. The Universe Would Have To Adjust blir det åttende i rekken for Minor Majority.

Det er imidlertid en del som har skjedd siden sist vi hørte fra dem. Denne gangen kretser platen rundt temaer som oppbrudd og nye begynnelser, forteller vokalist Pål Angelskår. Det er ikke helt tilfeldig, ettersom dette er noe som har preget bandet den siste tiden. I kjølvannet av Minor Majoritys Norgesturné i 2019 valgte gitarist Jon Arild Nupen-Stieng å forlate bandet.

En tøff beskjed

- Albumet er på mange måter et øyeblikksbilde av et band i endring, forteller Angelskår til Musikknyheter.no.

For Angelskår var Jon Arilds gitarspill en så stor del av bandets lyd at han hadde vanskelig for å se for seg hvem de var uten ham. Det tok lang tid å akseptere at han sluttet, og enda lenger tid å innse at det også kunne ligge noen nye muligheter i det.

- Plata åpner for eksempel med en far som river ned plakatene på gutterommet til sønnen som har flytta ut. Det er også et greit bilde på hvor vi står som band – ute av noe som har vært trygt og velkjent og på vei mot noe vi ikke riktig vet hva er.

Det ligger imidlertid ikke noe dramatikk bak Stiengs farvel til bandet.

- Han ønsket seg mere tid til familie og venner og det er ikke vanskelig å forstå etter tjue år på veien. Men jeg er veldig glad i Jon både som musiker og som venn, så det var en tøff beskjed å få. Jeg vil mye heller at Jon skal være fornøyd med det han driver med, enn at han skal fortsette i bandet bare fordi det forventes av ham. Skal du spille i et band så må det gi deg overskudd og entusiasme. Når det ikke gjør det lenger, så er det kanskje tida for å gjøre noe annet. Vi er fortsatt gode venner og snakker egentlig mere sammen på fritiden nå enn vi gjorde da vi også var kollegaer.



Savnet å spille gitar

Produsent og tidligere bassist i The Dogs, Roar Nilsen, har nå kommet med på laget.

- Så fikk dere et nytt medlem inn, Roar Nilsen. Hvordan har det vært å få inn ham, og hva vil du si at han har tilført bandet? Har han tilført noe nytt som lytterne kommer til å høre?

- Som musikere er Roar og Jon ganske ulike, men de har en felles forankring i
kjærligheten til en god låt. Begge er dessuten nokså disiplinerte musikere som er mere opptatt av å «bygge låt» enn av å vise seg frem som solister. Roar bidrar dessuten mye på selve låtskrivingsfronten, noe jeg setter stor pris på. Hans bakgrunn som produsent gir ham et godt overblikk og en teft for fine arrangementer.

Roar Nilsen forteller at muligheten som åpnet seg hos Minor Majority var perfekt for ham.

- Det har alltid ligget et savn hos meg etter å spille mer gitar, det er jo tross alt derfor jeg tok opp studiolån en gang i tiden. Som produsent bidrar jeg ofte på innspillinger, men jeg har spilt i band fra jeg var ungdom og det er en viktig identitetsmarkør for min del. The Dogs eskalerte fra et skarve bi-instrument-band til en mer oppslukende greie tidsmessig enn vi noen gang hadde trodd. Men da pandemien stoppet fremdriften så var det også sammenfallende med mitt ønske om å forfølge andre musikalske retninger og prosjekter, og å satse på interesser i annen musikk og på mitt egentlige instrument som jo er gitar.

Han kjente dessuten Pål Angelskår godt fra tidligere.

- Pål og jeg har jobbet sammen lenge, både på hans soloplater og med Minor, og vi har en felles forankring i kjærligheten til en god sang. Det var derfor et svært enkelt valg for min del da muligheten bød seg om å jobbe tettere om musikken og med bandet, ikke bare som produsent og arrangør, men også som et fast medlem, gitarist og bidragsyter.



Kreative løsninger

Bassist Henrik Widerøe har også vært mer involvert i arrangeringen av låtene enn tidligere. Dette var noe som utviklet seg gradvis etter trioturneen han gjorde sommeren og høsten 2020.

- Både trio-konsertene under pandemien og fraværet av Jon Arild har gjort at jeg har måttet se på min rolle med litt nye øyne. Min bakgrunnsvokal har for eksempel blitt viktigere enn før. Jeg har villet representere vår musikalske tradisjon samtidig som det har vært riktig og viktig å finne et slags nytt utgangspunkt. Det har vært fint å få med Roar i bandet og jeg tror det har gitt alle motivasjon. Jeg er glad for å ha fått bidra både med komposisjon, arrangement og produksjon, sier han.

The Universe Would Have To Adjust har blitt spilt inn midt under pandemien, noe som skapte utfordringer. Da gjaldt det å finne kreative løsninger. Musikalske forslag ble delt digitalt uten felles øvinger i forkant av en innspilling slik de normalt ville gjort.

- Vi er et band som vanligvis bruker lang tid i øvingslokalet før vi spiller inn nye låter. Denne gangen begynte prosessen i studioet der Roar, Henrik og jeg spilte inn kompet så fort låtene hadde en ferdig struktur. Deretter ble låtene sendt ut til resten av bandet som hver for seg kom med innspill til videre arrangementer, forteller Angelskår.

Foruten de faste bandmedlemmene bidrar også Kristine Marie Aasvang (The Secret Sound of Dreamwalkers) på fire låter og mangeårig samarbeidspartner Karen Jo Fields bidrar med vokal på to. Kvartetten Oslo Session Strings bidrar med stryk på to låter, Geir Sundstøl med Pedal Steel på én.

Nok et album på vei

Angelskår forklarer at platen er todelt. Den ene halvdelen består av nedstrippede låter uten trommer og store arrangementer, mens den andre halvdelen fanger lyden av bandet Minor Majority.

- Vi har jobbet mye med tempo denne gangen, det har vært viktig for oss at de akustiske låtene er temposterke slik at de ikke oppleves som ballader bare fordi de ikke bråker så mye, sier vokalisten.

Det nye albumet består av ni nye låter. Men de sitter på enda flere.

- I denne perioden har vi skrevet og arrangert nokså mange låter (18 stk) og
spilt dem inn umiddelbart etterpå. Ni av låtene har vi ferdigstilt og det er disse som utgjør «The Universe Would Have to Adjust». Resten kommer på en ny plate tidlig til neste år, røper Angelskår.

Hva kan vi vente oss av dere fremover/utover sommeren?

- Pandemien har gjort det vanskelig å planlegge turneer, men forhåpentligvis åpnes samfunnet mere opp nå når det nærmer seg sommer. Vi var heldige og fikk oss en tur innom Stavanger, Bergen og Trondheim rett før plateslipp. Vi skal også spille på Foynhagen i Tønsberg 5. juni, i Drammen 19. juni og på Sentrum Scene i Oslo 26. juni. Flere konserter vil annonseres snarlig, avslutter Pål Angelskår.