Etter å ha spilt gitar for en rekke artister, deriblant Sam Cooke og Little Richard, startet Hendrix på midten av 60-tallet sitt eget band - Jimmi James and the Blue Flames. Suksessen uteble - helt til The Animals-bassisten Chas Chandler fattet interesse for gitargeniet. Chandler inviterte Hendrix over til England og bandet The Jimi Hendrix Experience med Noel Redding på bass og Mitch Mitchell på trommer ble dannet. Deretter tok det helt av.

De tre første singlene som ble utgitt, Hey Joe, Purple Haze og The Wind Cries Mary, gikk alle inn på topp 10 på de britiske hitlistene. Debutalbumet Are You Experienced? fra 1967 inntok andreplassen på albumlista - bak The Beatles´ Sgt. Pepper´s Lonely Hearts Club Band. Hendrix turnerte rundt i Europa og utviklet fort sin egen stil og sine banebrytende liveopptredener. Disse kombinasjonene mellom å være en genial låtskriver og musiker, en stilig fyr og en entertainer av de sjeldne, har gjort Hendrix tidløs og til en av verdens største kunstnere.

picture

Hendrix ble født 27. november 1942 i Seattle i USA, og døde i London 18. September 1970 etter å ha tatt ni sovepiller. Han skal visstnok ha druknet i sitt eget oppkast, men omstendighetene rundt Hendrix sin død er fortsatt et diskusjonstema. Hendrix ble bare 27 år gammel, men rakk å inspirere haugevis av gitarister, som for eksempel Eric Clapton, Pete Townshend, Keith Richards og Jeff Beck. Musikknyheter.no har snakket med flere norske gitarister om deres forhold til Jimi Hendrix. Det er åpenbart at han har spilt en vesentlig rolle for rekrutteringen til instrumentet også her hjemme, gjerne av en generasjon som ikke engang var født da Hendrix briljerte. Så hva er det egentlig med Jimi?

Hendrix akseptert hjemme

En av Norges fremste gitarister, Knut Schreiner fra blant annet Kåre & the Cavemen, Euroboys og Turboneger, sugde til seg alt som fantes av TV-programmer og lesestoff om gitarister da han selv som unggutt begynte å fatte interesse for dette strengeinstrumentet. Hendrix var uten tvil den største stjernen.

picture

- En ting var spillestilen og soundet, en annen var gitaristrollen som ”cool”, ”out there” og spektakulær showmann, sier Schreiner til musikknyheter.no og forteller at Hendrix var en av rockerne som fikk innpass i barndomshjemmet:

- Det var ikke så mye rock hjemme i huset i min oppvekst, men Hendrix var akseptert og ble mye spilt, sier han og forklarer Hendrix sin posisjon innen popkulturen:

- Allerede på 80-tallet begynte musikkforbruk å dreie seg i retning av den retrospektive lyttekulturen vi har i dag. Tenåringer begynte å høre på The Doors, Black Sabbath og Led Zeppelin igjen. På slutten av 80-tallet var psykedelia igjen på moten med Manchester-bølgen, Prince og The Doors-filmen. I dette popkulturelle klimaet var Hendrix større enn noensinne, selv om han aldri hadde vært helt borte.

Schreiner er ikke tvil om Hendrix sin status som rockeikon:

- Han var på den ene siden en svart rhythm´n´blues-gitarist som representerte mye av det autentiske grunnstoffet som rocken er bygget på, som blues og soul. Samtidig kom han til å representere den britiske psykedelia-bevegelsen med prangende klær, LSD og revolusjonære ideer blant elitemiljøer i London på sekstitallet. Den kombinasjonen gjør ham til et sjeldent slagkraftig symbol på rock som subkultur i det 20. århundre, sier Schreiner.

- Og da har jeg ikke nevnt at hans musikkforståelse; som verdens beste gitarist, en karismatisk formidler og en glimrende låtskriver og sanger, legger han til.

Gitarist og vokalist i Kitchie Kitchie Ki Me-O, Alex Kloster-Jensen, mener Jimi er den store rockeklisjeen, men også mye mer:
picture
- Jimi er en av de mest ekspresjonistiske og virtuose utøverne innen tradisjonen sammen med andre pionerer som for eksempel Little Richard og James Brown. Han var mye mer enn gitar, sier Kloster-Jensen.

For den tidligere gitaristen i Ricochets, My Midnight Creeps og Madrugada sin gitarinteresse, har derimot Hendrix hatt liten betydning.

- Jeg har aldri prøvd å bli en ekstravagant sologitarist. Jeg er mer inspirert av gitarister som Tom Verlain, Robert Quine og Kristy Marlana Wallace, sier han, men legger til:

- Bruken av feedback som revner tilværelsen kan tilskrives Jimi.

Fra en annen planet

Det er riktig nok fortsatt et stykke igjen, men det er liten tvil om at Emil Nikolaisen fra Serena Maneesh har latt seg inspirere av Hendrix sin gitarstil og sitt image. For Nikolaisen er Jimi en ydmyk begavelse.

- Og han fikk gitaren til å synge - med tenna, sier gitaristen som for tiden er på turné - med begrenset internettilgang.

For Backstreet Girls-gitarist, Petter Baarli, ble Hendrix en læremester i å slippe følelsene fri når man betrakter instrumentet.

- Hendrix lærte meg at villskap og spontanitet er det viktigste, ikke perfeksjonisme eller noter. Spill som du føler der og da, fordi da blir det bra, sier Baarli som aldri har sett lignende enn det Hendrix presterte:

- Han må ha kommet fra en annen planet. Hendrix gjorde ting med gitaren ingen før eller siden har gjort. Helt vilt!

Hans Egil Løe Abelsnes fra Skambankt ble helt satt ut da han som 12-åring så en VHS hos en kamerat med Hendrix sin opptreden under Monterey-festivalen i California i 1967. Rogalendingen sier det slik:

- Jeg ble totalt fjetret og hadde aldri sett noe lignende. Essensen av rock`n roll.

- Hendrix er energi, galskap og råskap. En entertainer av dimensjoner og ikke minst en tilnærming til instrumentet som var, og fortsatt er, unikt, legger Løe Abelsnes til.

Da Skambankt-gitaristen etter hvert fant ut at gitarist var det han ville bli, hadde han Jimis opptreden fra Monterey fortsatt friskt i minnet.

- Når jeg senere bestemte meg for å satse på gitaren, var en hvit stratocaster drømmen. Ingen er i nærheten, bortsett fra muligens Robin Trower og Stevie Ray Vaughan. Jeg er sterkt inspirert av Hendrix og den måten å spille el. gitar på, sier han.

pictureDen samme inspirasjon finner man hos den allsidige gitaristen Hedvig Mollestad Thomassen fra blant annet Hedvig Mollestad Trio og bandet Vom.

- Jimi er en så betydelig del av gitar- og musikkhistorien at det er veldig vanskelig å unngå å bli påvirket av musikken hans. Han er en enorm referanse, og han har vært med på å skape min oppfatning av hva musikk og gitar er og bør være, sier Mollestad Thomassen som mener Hendrix går ovenpå de fleste:

- Her sitter vi 40 år etter at han døde og skal prøve å si noe som ikke allerede er sagt og gjentatt i huet og rævva - han var best. Han var mest original og tok gitaren, gitarlyd og rock til et nytt nivå. Dessuten er han alltid aktuell, i alle musikalske sammenhenger, sier hun.

Et fenomen

Signor Havn i Los Plantronics mener Hendrix uten tvil har satt preg på rockehistorien i form av å være nyskapende og ved å opprettholde myten om at rockestjerner dør unge. For sin egen gitarinteresse var derimot gitarister som forsøkte å kopiere Hendrix sin stil viktigere.

- Jeg har blitt adskillig mer inspirert av bandene som prøvde å kopiere gitarstilen til Hendrix, som for eksempel MC5 og The Stooges, men som ikke fikk det helt til og av den grunn lagde sitt helt eget uttrykk, sier Havn.

For Havns gitarkollega i Los Plantronics, og Raga Rockers-gitarist, Eivind Staxrud, er Hendrix derimot et fenomen.

- Han var en av de mest grensesprengende kunstnerne verden har sett. Likevel var han en portal tilbake til naturen. Følelsen man sitter igjen med etter hans fire år lange karriere virker uendelig, sier Staxrud og utdyper:

- Dette tror jeg kommer av et unikt talent, hans sykdom som manisk depressiv, det utrolige omfattende arbeidet han la i å tilnærme seg musikk og poesi, hans frie og upåvirkede fantasi, samt sterke forankring til naturen, sitt opphav og omgivelsene, sier han.

picture

Staxrud forteller at Hendrix la grunnlaget for sin musikalitet, sine gitarferdigheter og personlige kunstneriske utrykk, da han etter militærtjenesten, med 300 dollar i lomma og gitaren på ryggen, satte kurs for The Chitlin Circuit. Her begynte han å spille med artister som blant annet B.B. King, Otis Redding og Little Richard.

- Han var i den beste læringsarena for rock og rhythm´n´ blues. Hans skyhøye forbruk av LSD og amfetamin er nok også en viktig faktor til måten han transenderte energi gjennom sin gitarspill på, sier han og mener Hendrix var i særklasse da han kom til England i 1966:

- Da han kom til England for å spille inn sin første LP, ”Are You Experienced?” var han som gitarist i Europa i særklasse, fordi han var en del av det Jeff Beck, Eric Clapton og Pete Townshend bare hadde hørt på plater som de hadde kjøpt fra USA.

- Med Mitch Mitchell, Eddy Kramer og Noel Redding på laget førte det til en fire år lang musikalsk stjerneeksplosjon over Europa og Amerika, legger Staxrud til.

Hendrix var definitivt en viktig påvirkning til at Staxrud omfavnet gitaren.

- Jeg bruker blant annet samme amp., gitarer og fuzzbox som ham. Da jeg startet med el. gitar i 6. klasse digga jeg Angus Young, og senere har jeg funnet ut at Angus og Hendrix hadde samme forbilde, nemlig Elmore James, sier han.

Det var en gitarlærer som introduserte Staxrud for Hendrix.

- Da han fortalte at Hendrix tente på gitaren sin og spilte den amerikanske nasjonalsangen, tenkte jeg at det måtte gjøre veldig vondt å spille gitar mens den brant. Jeg fikk nå uansett med meg en kassett hjem med noe liveopptak, og jeg husker bare at jeg forsvant opp i det blå. Med Hendrix var det ingen innøvde licks og triks, men en flyt av organisk og naturlig energi som transenderte gjennom han, sier Staxrud og forklarer sin begeistring med andre ord:

- Jeg bare elsker Hendrix!

Mer enn gitarist
picture
På 40-årsdagen siden Jimis bortgang, lørdag 18. september, vil gitaristen og artisten Kjetil Grande stå på scenen på John Dee i Oslo å hylle legenden, sammen med blant annet Vidar Busk. For Grande var Hendrix så mye mer enn en fet gitarist.

- Legenden Jimi Hendrix har i årevis slept på tittelen Verdens beste gitarist. Riktig nok var han antakelig den største fornyeren av gitarspill verden har sett, men i det store og hele finner jeg det uinteressant å lese eller høre om verdens beste gitarist, sier han og fortsetter:

- Musikk stikker så mye dypere enn en persons evner på sitt instrument, og for enhver artist som er tro i musikkens tjeneste handler det om å legge sin sjel i å skape sitt eget. For meg er det dette som er ”greia med Hendrix”.

Gjennom Hendrix oppdaget Grande tidlig at det å spille gitar ikke bare er å spille (gitar), men også å utnytte instrumentets muligheter.

- Hendrix var tro mot seg selv og gjorde ingen kompromisser i forhold til det å lage sitt helt eget univers. Enten det var med lydene han presset ut av gitaren, tekstene, låtene, de banebrytende studioproduksjonene eller hans vanvittige utradisjonelle konsertprogrammer med lange improvisasjoner osv., så vet man at Hendrix var ekte. Han var i ett med sin musikk, og fulgte ingen hit-oppskrifter eller moter i en tid som var preget av ”one-hit-wonders” og ”mainstream slaveri” - 1960-tallet. Det er antakelig derfor at Jimi Hendrix sin musikk har bestått tidens gnagende tann, sier han.

Mange favoritter

Hendrix har med andre ord hatt stor betydning for at Norge har fostret flere dyktige gitarister. Alle har de på ulike måter latt seg inspirere av hans ferdigheter, stil og fremførelser fra plate og scene. Av Hendrix sine uttallige sterke låter, er det selvfølgelig vanskelig å skulle velge ut en spesiell favoritt. Likevel er det noen låter som har festet seg i disse musikernes gitarhabitus.

- Det må bli noe fra ”Electric Ladyland”, plata med den mest visjonære produksjonen. Jeg elsker Voodoo Child (Slight Return). Den er bare så rå og mørk, og høres ut som kaos og revolusjon! Ikke uten grunn er den mye brukt i Vietnam-filmer; den har definitivt noe krigsaktig over seg i uttrykket, sier Schreiner og mener Hendrix var større enn sin egen gitar:

- Denne Vietnam-assosiasjonen er en annen side ved Hendrix som også gjør ham til et symbol på sekstitallet. Det er viktig å huske at Hendrix er KUNST, som både han formet selv og som blir formet av omverdenen i ettertid. Jeg er lei av hvordan gitaristene ”claimer” eierskap til Hendrix. Han er mye større enn som så.

Også for Nikolaisen har Hendrix et større nedslagsfelt enn utelukkende gitarspillet.

- På låter som Have You Ever Been avslører Jimi at han er mer enn det de der slengbukse-blueshippie-tullingene elsker ham for. Her viser han hvor hans fargesprakende bakgrunn kommer fra og hva han var som låtskriver, sier han.

Grande, som elsker alt av Jimi, ønsker å trekke frem en låt som representerer en side av artisten som har kommet i skyggen av gitaristen.

- Castles Made of Sand er for meg et godt eksempel på hvor unik Jimi var. Her har du gitaristen Hendrix i sitt ess. Hans gitarkomping er av en annen verden, pluss en fantastisk baklengs solo. Her er også vokalisten Jimi - på sine mer nedpå og rolige låter hører man den fine soulbluessangeren mannen var. Dessuten viser låta Jimis evner som låtskriver, hvordan han kunne skrive noe helt annet enn de klassiske tekstene som preget denne tiden, sier Grande som tror dette kommer av Hendrix sin opprinnelse fra bluesen:

- I en tid da alle tekstene som toppet listene handlet om ”shake it baby” eller ”love is the answer”, og hippirockerne sang om ”a burning fire at the bottom of the sea”, forteller Jimi noe så jordnært og hverdagslig som: ”down the street you can hear her scream, you´re a disgrace, as she slams the door in his drunken face, and now he stands outside, and all the neighbours start to gossip and drool”.

Holdt foredrag om Hendrix
picture
Baarli trekker frem Hendrix sin versjon av Chuck Berrys Johnny B Goode fra livealbumet, Hendrix in the West, som ble lansert i 1972, to år etter at Hendrix døde.

- Det er helt vill pønkrockboogie! sier han.

- Eller Fire. Let Jimi take over, legger han til.

En oppfatning Baarli deler med Staxrud.

- Hans versjon av Chuck Berrys Johnny B Goode, live fra Berkeley Community Theatre 30. mai 1970 står for selve definisjonen av rock´n roll for meg, sier Staxrud.

Da Løe Abelsen spilte Manic Depression av Jimi Hendrix under en Grand Prix-konkurranse i
musikkundervisningen på barneskolen, fikk han null poeng. Det svake resultatet førte imidlertid til at musikklæreren hans foredro om Hendrix i neste musikktime.

- Da ble store deler av ”Are You Experienced?” spilt for hele klassen. Jazzinga til Mitch Michell gjør at denne 3/4`s perla svinger noe helt sinnsykt! Riffet er latterlig tøft og soloen, som blir doblet med Hendrix sin stemme, er bare rå, sier Løe Abelsen.

Da Mollestad Thomassen begynte å høre på Jimi Hendrix, ble hun fascinert av musikerens mer streitere versjoner på albumene han ga ut.

- Kanskje mest Little Wing, den var så sprekkfull av overskudd og virtuositet, samtidig som den var utrolig vakker. Versjonen av Dylans All Along The Watchtower var en annen favoritt da. Dessuten skulle jeg gjerne sagt noen velvalgte ord om hvorfor Star Spangled Banner fra Woodstock er så spesiell, men det føles nesten blasfemisk å skulle fange det i noen korte setninger, sier hun og legger til:

- Jeg skulle gitt helt enormt mye for å ha sett ham live!

Signor Havn går helt tilbake til Hendrix sin tid som gitarist sammen med Little Richard for å finne sin favorittlåt.

-Whole Lotta Shakin´ Goin´ On med Little Richard hvor Jimi Hendrix spiller gitar. Third Stone From the Sun må også nevnes, sier han.

- Og en liten kuriositet er det at Jimi Hendrix i løpet av låta sier: ”you will never hear surf music again”. Der tok han jo feil, påpeker Havn.

Det er interessant at flere nevner låter av Hendrix som opprinnelig tilhører andre artister, for eksempel Chuck Berry og Bob Dylan. Det er mulig det er som å banne i kirken, men Alex Kloster-Jensen mener Hendrix var en ganske begrenset låtskriver. Samtidig påpeker Kitchie-gitaristen at Hendrix skinner som best når topp materiale og hans fintfølende fremførelse kombineres.

- Som i for eksempel Bob Dylans All Along The Watchtower. Her fargelegger hans Bobs sorthvitt tegning og gjør den til en ”cinemascopisk technicolor”-opplevelse uten å miste skyggene til Dylan.



Hva er din favorittlåt med Hendrix? Kommenter i feltet under.

For mer dybde om Jimi Hendrix anbefales Charles R. Cross´ bok Room Full of Mirrors: A Biography of Jimi Hendrix.

Foto:
Los Plantronics: Flameboy
Hedvig Mollestad Thomassen: Francesca Tullio
Knut Schreiener: Jan Erik Svendsen
Alex Kloster-Jensen: Bjarne Bare
Kjetil Grande: Julia Naglestad

Offisiell hjemmeside om Jimi Hendrix

Lytt til Jimi Hendrix på MySpace
Hør låtene på Spotify