Heroes & Zeros går elektronisk
- Det meldte seg et stort behov for å gjøre noe radikalt annerledes

Grattis med nytt album. Fortell litt om innspillingen av skiva.
- Takker! Hans Jørgen og jeg startet demo-innspillinger som duo for halvannet år siden etter at bassisten vår, Lars, sluttet. Vi følte at vi hadde
dronet fra oss på Simian Vices Modern Devices, og det meldte seg et stort behov for å gjøre noe radikalt annerledes, noe vi fikk sjansen til når vi plutselig bare var to. Vi bestemte oss for å kaste alle gamle normer om hva bandet vårt var over bord og søkte et mer elektronisk lydbilde. Vi stappet van`en vår full av alt utstyret vi eier og har, fylte de siste få luftrommene i bilen med god cognac og hvitvin, kjørte til hjembyen vår Lillesand og unnfanget masse demoer.
Mange av låtene ble komponert på en liten Suzuki Omnichord, en billig elektronisk etterlikning av en autoharpe som også har en liten innebygd trommemaskin, og den har satt et veldig tydelig preg på skiva. Etter dette tok vi med oss demoene hvor enn vi var, enten det var i vårt eget lille studio i Oslo, på Svalbard, på diverse turneer i utlandet eller hjemme på soverommet. I juni 2010 fikk vi med oss Simen Krogstie Lagesen på laget, som foruten å være Bergens drøyeste bassist, også har bra øre og hode for arrangering av strykere og blåsere. Etter at han hadde kjørt seg ordentlig inn i bandet på en lang Tysklandsturné kom han inn og kompletterte mange av demoene med fine arrangementer.
Når det var tid for å spille inn skiva teamet vi opp med Hasse Rosbach, en god venn og en fantastisk dyktig produsent og studiotekniker. Hans bidrag var uvurderlig for sluttresultatet på skive. Norges neste superprodusent! Over to lange og intensive perioder i sommer spilte vi inn mesteparten av plata på Bruket til Kåre Vesterheim og i IsItArt? i Sverige. Vi gjorde mye etterarbeid i Hasses eget studio, We Applaud You. Mange av elementene fra demoene er
også med på det ferdige produktet, men det var i disse periodene det løsnet ordentlig. Vi foretrekker å reise bort til rolige omgivelser uten mas og avbrytelser når vi jobber. Både Bruket og IsItArt? ligger idyllisk til dyp inne i skogen, og disse ukene står nok igjen som noen av de mest inspirerende ukene i bandets historie.
Nick Terry, som blant annet har jobbet med Primal Scream, Klaxons, Simian Mobile Disco, The Libertines og Sereena-Maneesh tidligere og Chris Sansom har gjort fjellstøtt arbeid på henholdsvis mix og master,
og det er deilig å endelig slippe løs det fine beistet vi har laget.
Hva mener dere selv er den største forskjellen på det nye albumet kontra det forrige?
- Denne skiva er lysere, mer leken og impulsiv enn Simian Vices Modern Devices. Der den forrige var et slags konseptalbum, har vi fokusert mer på å gjøre hver låt så bra som overhodet mulig på "Ghostly Kisses". Den er mer pop-strukturert, men har samtidig et mer alternativt lydbilde. Forrige gang var vi mer rock-orienterte, mens nå har vi utvidet synth-parken vår med analoge godsaker. Ikke for å bli et tidsriktig elektroband, det bor fortsatt mye droning og bråk i oss, men vi har derimot søkt et mer Dave Fridmann-aktig lydbilde og vært veldig inspirerte av mange av produksjonene han gjorde på starten av
2000-tallet
Nevn tre inspirasjonskilder som er en slags fellesnevner innad i bandet.
- Flaming Lips, LCD Soundsystem og Spiritualized kanskje. Kan ta med Braastad VSOP, fisking og god mat som utenom-musikalske inspirasjonskilder for å være helgardert.
Hvilke tre band/artister synes dere verden godt kunne vært foruten?
- Det er vel strengt tatt litt dårlig stil å slenge dritt om andre artister, men la gå, vi er vel alle enige om at verden ikke hadde vært et dårligere sted å være uten Erik og Kriss, revitalisert 90-talls - og 2 Unlimited-aktig søppel-techno og puddelrock.
Mange klassiske album feirer 20 års jubileum i 2011. Hva er deres favorittalbum fra -91?
- Tja, det er jo mye å velge i, men det er vel kanskje My Bloody Valentine`s "Loveless" som står sterkest hos meg, og som har vært til størst innspirasjon for vår musikk.
Det er mye bra norsk musikk om dagen. Hvilke andre norske band mener du man bør følge med på?
- Leif and The Future og Jonas Alaska er vel de sterkeste debutantene i min bok om dagen, ellers ser jeg frem til ny musikk av Casiokids og 120 days.
Hva med internasjonale skiver, noen favoritter akkurat nå?
-Wilcos siste er fantastisk bra. Ellers har jeg hørt en del på Stephen Malkmus & The Jicks, "Mirror Traffic" og My Morning Jacket, "Circuital".
Og til slutt. Fortell en morsom vits!
- Ok. Denne går til bassisten vår Simen i Bergen, som har en forkjærlighet for dårlige ordspill. "Hvorfor ville ikke Drillo kjøpe huset? Svar: Åge Hareide".
Hør hele det nye albumet her:
Livedatoer – flere tilkommer.
6. okt - Bergen
7. okt - Stavanger
8. okt - Lillesand u/18
8.okt - Lillesand
13. okt - Kristiansand
15. okt – Trondheim - UKA
20. okt - Drammen
21. okt - Tønsberg
22. okt - Oslo John Dee
FLERE INTERVJUER

Glen Matlock - Den snille i Sex Pistols
- Det var jeg som laget musikken til mesteparten av «Never mind the Bollocks», sier Glen Matlock, originalbassisten fra Sex Pistols

– Jeg lever av å være totalt nostalgiker
Espen Kraft fikk 88 000 YouTube-følgere med 80-tallsnostalgi. Nå gir han ut konsertvideo.
- Gåte har et eget DNA
Vi tok en prat med Gunnhild Sundli om "nye" Gåte, og bandets fortid og fremtid >>
– Jeg har det mye bedre i livet nå
Marte Eberson om Highasakite, å jobbe med sin far og sitt nye soloalbum som er ute nå. >>
Hva er greia med Island og musikk?
Hva er greia med Island? Vi tok en tur til sagaøya for å finne svaret sammen med en av øyas egne, stjerneskuddet Árny Margret. >>
Metall, pop og svensk folkemusikk
Svensk-norske Ævestaden følger opp debutalbumet med det nye albumet "Solen var bättre där". >>
Ærlighet kan bli kleint om det ikke gjøres riktig
- Alt er en klisjè, men det er måten du leverer den "teite" teksten på som er viktig. >>
Fra hit-låter til hit-filmer
Trevor Rabin skrev hits på do, lærte Steven Seagal gitar og jobbet på 13 Bruckheimer-filmer. Nå gjør han solovokal. Det er 34 år siden sist. >>