Intervju med Torkelsen
– Mer kompromissløst og fritt

Kristian Torkelsen, hvis artistnavn altså bare består av etternavnet, startet å spille piano allerede som smårolling. Når kvisene kom, begynte unggutten å lage beats, og i dag er han en av flere fremadstormende, norske elektronika-musikere. 25-åringen fra Østfold startet å produsere beats for lokale rappere, før han så startet prosjektet Munn Til Munn Metoden. I 2011 ble derimot prosjektet lagt på hylla, og Torkelsen startet solokarrieren. Nå har han sluppet sin andre soloskive.
Du er nå klar med din andre soloplate. Hvordan har du forandret deg i uttrykket siden debuten?
– Uttrykket har nok blitt litt mer kompromissløst og fritt, jeg føler at alt av press og prestasjonsangst har begynt å slippe taket, og jeg føler jeg kan gjøre litt hva jeg vil. Det å ha frie tøyler og ha det moro er viktigst for meg, og det har forandret sounden på godt og vondt. Det har ballet på seg med diverse rare ideer og teknikker i løpet av årene
Hvordan har arbeidet med plata vært?
– Det var en fin prosess som foregikk høsten 2012. Jeg hadde litt små skisser og mye forskjellig som jeg hadde spilt inn litt over alt, både på Mac-en og på telefonen. Tidligere det året fikk jeg min første båndopptager, en Tandberg 1600x, så en periode var den midtpunktet i studio. Begrensninger kan virkelig gjøre susen av og til. Skiva ble mikset med Kenneth Ishak i januar 2013, og det var første gang noen andre skrudde på mine låter. Det var en befriende og lærerik opplevelse.
Den oppmerksomme leser ser at albumnavnet er stavet feil. Hva er grunnen til det?
– Tittelen spiller på uttrykket satelittskygge, og som du sier er det feilstavet. Stavingen er gjort slik med overlegg for å kunne bake inn linjene «Satte litt skygge» og «Tell it» i tittelens betydning.
Fredag 30. mai ble plata utgitt. Hva synes du om resultatet?
– Fornøyd med at prosessen ble til en plate, og jeg føler egentlig at det er greit at den ble som den ble. Den er såpass variert og det er ikke gjort for å være kjip og rar, det er rett og slett resultat av en høst med mye forandringer.
Du utgjorde tidligere den ene halvdelen av duoen Munn Til Munn Metoden. Hvordan var dét, kontra det å holde på alene?
– Munn Til Munn Metoden var knallmoro, ikke noe tvil om det. Det å jobbe med en makker, og å lage noe for klubb, var fryktelig artig, og det er nok noe jeg også kommer til å gjøre i fremtiden. Det å jobbe med ideer og gi feedback frem og tilbake er en fin måte å jobbe på, synes jeg. Men det kan også by på utfordringer, naturligvis. Når det kommer til det å jobbe alene, så ble det egentlig bare å finne på noe nytt når vi ga oss. Jeg har jo vært vant til å jobbe mye alene opp gjennom tidene.
Man kan vel si at elektronisk musikk de siste par årene har opplevd en oppsving her i landet. Hva har den store veksten i profesjonelle aktører betydd for sjangeren? Og hva har du som dine musikalske kolleger ikke har?
– Det er mye forskjellig som lages der ute, og jeg synes det er gøy å møte likesinnede. Elektronisk musikk produseres over alt, og tilveksten av nye, unge musikere er stor. Det bidrar til at flere får et forhold til musikken, og at nye uttrykk og veier skapes, basert på deres identitet og kultur, og det gjøre det utrolig spennende å lete etter ny musikk. Det er vanskelig å sette fingeren på noe jeg har, som ikke andre har. Jeg har egentlig aldri sett på meg selv som noe unikum. Jeg har mine tanker rundt musikk, og jeg ser på det arbeidet med det som en læringsprosess. En reise i lyd.
Hvem er dine musikalske inspirasjonskilder?
– Det er så mye jeg kunne nevnt, men jeg skal korte det ned til noen få. Helt fra jeg begynte med beats som barn, var Tommy Tee og Anthony Davis (ANT) viktige. Röyksopp må jeg naturlignok også nevne, det er musikk som har blitt hørt på uendelig mye opp gjennom.
Hva er planene fremover? I fjor spilte du jo på Roskilde, hva skjer denne sommeren?
– Det blir vel å se på bilder fra Roskilde og ta noen øl. Sånn bortsett fra det, så blir det vel litt spilling her og der. Jeg skal også sitte i kassa på lokalbutikken i Torsnes. Til dem som skal på Roskilde i år, så vil jeg anbefale Pandreas. Det kommer til å bli bælbra!
Du er nå klar med din andre soloplate. Hvordan har du forandret deg i uttrykket siden debuten?
– Uttrykket har nok blitt litt mer kompromissløst og fritt, jeg føler at alt av press og prestasjonsangst har begynt å slippe taket, og jeg føler jeg kan gjøre litt hva jeg vil. Det å ha frie tøyler og ha det moro er viktigst for meg, og det har forandret sounden på godt og vondt. Det har ballet på seg med diverse rare ideer og teknikker i løpet av årene
Hvordan har arbeidet med plata vært?
– Det var en fin prosess som foregikk høsten 2012. Jeg hadde litt små skisser og mye forskjellig som jeg hadde spilt inn litt over alt, både på Mac-en og på telefonen. Tidligere det året fikk jeg min første båndopptager, en Tandberg 1600x, så en periode var den midtpunktet i studio. Begrensninger kan virkelig gjøre susen av og til. Skiva ble mikset med Kenneth Ishak i januar 2013, og det var første gang noen andre skrudde på mine låter. Det var en befriende og lærerik opplevelse.
Den oppmerksomme leser ser at albumnavnet er stavet feil. Hva er grunnen til det?
– Tittelen spiller på uttrykket satelittskygge, og som du sier er det feilstavet. Stavingen er gjort slik med overlegg for å kunne bake inn linjene «Satte litt skygge» og «Tell it» i tittelens betydning.
Fredag 30. mai ble plata utgitt. Hva synes du om resultatet?
– Fornøyd med at prosessen ble til en plate, og jeg føler egentlig at det er greit at den ble som den ble. Den er såpass variert og det er ikke gjort for å være kjip og rar, det er rett og slett resultat av en høst med mye forandringer.
Du utgjorde tidligere den ene halvdelen av duoen Munn Til Munn Metoden. Hvordan var dét, kontra det å holde på alene?
– Munn Til Munn Metoden var knallmoro, ikke noe tvil om det. Det å jobbe med en makker, og å lage noe for klubb, var fryktelig artig, og det er nok noe jeg også kommer til å gjøre i fremtiden. Det å jobbe med ideer og gi feedback frem og tilbake er en fin måte å jobbe på, synes jeg. Men det kan også by på utfordringer, naturligvis. Når det kommer til det å jobbe alene, så ble det egentlig bare å finne på noe nytt når vi ga oss. Jeg har jo vært vant til å jobbe mye alene opp gjennom tidene.
Man kan vel si at elektronisk musikk de siste par årene har opplevd en oppsving her i landet. Hva har den store veksten i profesjonelle aktører betydd for sjangeren? Og hva har du som dine musikalske kolleger ikke har?
– Det er mye forskjellig som lages der ute, og jeg synes det er gøy å møte likesinnede. Elektronisk musikk produseres over alt, og tilveksten av nye, unge musikere er stor. Det bidrar til at flere får et forhold til musikken, og at nye uttrykk og veier skapes, basert på deres identitet og kultur, og det gjøre det utrolig spennende å lete etter ny musikk. Det er vanskelig å sette fingeren på noe jeg har, som ikke andre har. Jeg har egentlig aldri sett på meg selv som noe unikum. Jeg har mine tanker rundt musikk, og jeg ser på det arbeidet med det som en læringsprosess. En reise i lyd.
Hvem er dine musikalske inspirasjonskilder?
– Det er så mye jeg kunne nevnt, men jeg skal korte det ned til noen få. Helt fra jeg begynte med beats som barn, var Tommy Tee og Anthony Davis (ANT) viktige. Röyksopp må jeg naturlignok også nevne, det er musikk som har blitt hørt på uendelig mye opp gjennom.
Hva er planene fremover? I fjor spilte du jo på Roskilde, hva skjer denne sommeren?
– Det blir vel å se på bilder fra Roskilde og ta noen øl. Sånn bortsett fra det, så blir det vel litt spilling her og der. Jeg skal også sitte i kassa på lokalbutikken i Torsnes. Til dem som skal på Roskilde i år, så vil jeg anbefale Pandreas. Det kommer til å bli bælbra!
FLERE INTERVJUER

- Det blir flashy, det kan jeg love
Hedvig Mollestad Trio har både noe på hjernen og et nytt album.

Selma French tilbake med nytt album
Albumet har allerede høstet strålende kritikker – nå er hun klar for turné i Norge og Storbritannia.
Torgeir Waldemar lanserer ny festival
Har samlet et stjernelag til tre dager med musikk, kunst og fellesskap - alt for en god sak. >>
Intergalaktisk disco møter norsk skogsidyll
Discodronningen Nora Schjelderup aka Ora The Molecule er i full fart mot verdensscenen med sitt nye album. >>
Millioner av følgere ble kontrakt i Norge
Er hun den brasilianske Aurora? Møt og se videoene til Alexia Evellyn. >>
- Jeg gjør litt opprør med dette albumet
Ella Marie om å gå solo, verne om nestekjærligheten, og å være ærligere enn noen gang før. >>
Ny musikk fra stjerneskuddet Anna Lille
Anna Lille kan se tilbake på et strålende år. Nå slipper hun den nye singelen "Deathbed". >>