I Bergen har man en slags organisert, musikalsk undergrunn, som nå har eksistert i snart to år. Organisasjonen heter Usig, som er en forkortelse for usignert. Dette har vært, og er fortsatt et bra springbrett for uetablerte artister, noe vi synes er såpass fantastisk at vi tok en god prat med mannen
bak det hele, Tom Anker. Vi ville vite mer om både ham, og organisasjonen.

Hvem er Tom Anker og hva er Usig?

Jeg er en av mange hardtarbeidende musikere i denne byen, en rocker som synger i noen coole band i samme sjanger. Jobber med byens musikk undergrunn, liker alle litt og digger nesten all musikk.

Han forteller videre at han har jobbet mest som selger, og har solgt alt fra mobiltelefoner på gaten, til timeshare i utlandet. Til slutt gikk han lei av yrkesvalg og tok et oppgjør meg seg selv.

Jeg gikk i personlig oppgjør med kapitalisten i meg, ga den et deilig fuck you, og bestemte meg for jage lykke i musikklidenskapen. Det har jeg ikke angret på. Jeg tjener nok ikke like bra men etterlater noe av verdi til kiddoen. Og så stresser jeg ikke lengre. Det tror jeg er veldig viktig

Tom beskriver Usig i korte trekk som et kartotek over band og artister fra undergrunnen av Bergen, som kan benyttes av karriereskapere. De arrangerer konserter og skaper muligheter for artistene. I tillegg fungerer de mer og mer som en støttespiller på veien for byen mange håpefulle musikere.

Ideen bak Usig kom for 3 år siden da jeg spilte på et større undergrunnsarrangement i byen. Her var det mange gode band som fortalte at de slet med å få tilgang til fete scener i Bergen. Tanken om at vi står sterkere sammen ble til dialog, og vi dannet en allianse med noen for å se hvor dette kunne føre oss. Vi gikk i samtaler med utestedene og fikk etablert avtaler hvor vi fikk tilgang på scener. En webside ble opprettet for å kunne promotere utad, og med dette var en arena for undergrunnen skapt. Dette vokste så videre til stor interesse og det er mange band som har blitt med i organisasjonen siden. Frem mot i år har vi arrangert tett med konserter hvor vi toppet det hele med en 3 dagers lang festival med noen av de feteste band og artister Bergen har å by på. Dette var en sweet opplevelse som ga blod på tann og som også har vært til stor inspirasjon med tanke på veien videre.

Han synes det er flott at mange artister spør om råd, og han liker godt at Usig har fått en rolle som støttespiller.

Vi ønsker å bygge mer rundt dette da veldig mye av det vi musikere driver med, handler om å tørre å kreve sin plass i dagens kyniske marked, tørre å stå for musikken sin og ikke minst vite hva som kreves. Her deles mye erfaringer og mange band innen organisasjonen har skapt egne allianser som vokser. Mye handler om å informere og dytte litt i riktig retning. Vi ser at dette fungerer og det har på en måte blitt et av fokusområdene om dagen.

Tidlig i 2013 var det bra med trøkk rundt Usig, blant annet med månedlige konsertkvelder på Garage & Inside. Men så langt i 2014 har det vært stille. Hva skjedde?

Med tanke på festivalen og tunge navn i fjor tror jeg alle skjønte at det ikke kom inn like mye som det gikk ut. Naturligvis måtte dette tas hånd om før vi kunne arrangere flere konserter. Men det fine er at det ga rom for lærdom, og i den regi valgte vi å evaluere oss selv, jeg meg selv mest av alt, og derfra utvikle veien videre. I dag jobber Usig litt mer i det skjulte. Vi er fortsatt aktive gjennom arrangementer, men en av forandringene i år er at band og artister ikke lenger blir satt opp på en konsert i regi av Usig, men heller får tilgang på scener gjennom våre avtaler med utestedene. Dette betyr i praksis at bandet som er interessert i å spille live får eierskap til egen konsert i form at av de får innganspengene, de får bestemme hem som spiller support og ikke minst står de for markedsføring og promo selv. Eierskap til konserter og arrangementer er viktig, da bandene lærer mye av det. Nå går de selv gatelangs og henger opp plakater for å trekke folk til konsertene. Akkurat dette med promo er definitivt den største forskjellen. Slik skilles også de mest engasjerte fra de mindre aktive. Dette fungerer kjempebra!! Band oppfordres til å ta kontakt om de er interessert i å spille konsert.

I tillegg jobber Usig med en ny webside, hvor band og artister selv før muligheten til å opprette profiler. Her vil de selv kunne redigere og oppdatere profilene sine. I tillegg har de jobbet mye med en god konsertoversikt der, og siden er også klargjort for alle plattformer.

Det blir storlansering av denne nærmere nyttår, noe jeg gleder meg noe voldsomt til da jeg selv tidligere har måttet gjøre alt dette arbeidet selv.

Vi har også inngått et samarbeid med Øvingslokaler I Bergen (ØIB) om å kunne formidle profesjonelle øvingslokaler til musikere i Bergen til en rimelig pris. ØIB er en nyetablert selskap som utelukkende skal jobbe med å anskaffe eiendom som vil bli benyttet som øvingslokaler, dette med fokus på sentrum og nær beliggenhet. Idag står to lokaler klare på Damsgård og fem nye er under utbygging på Nordnes.
Vi har merket gjennom alle konsertene vi har satt opp at det er mange som har behov for kursing i diverse tema når det kommer til det å spille i band og det å spille konserter. Dette jobber vi med å få på plass i form av diverse kurs, som skal være gratis for våre medlemmer og de skal også fungere som en brobygger mellom musikerne i byen. Det jobbes også med å sikre oss samarbeidspartnere i forbindelse med fordeler for medlemmer i sine daglige kjøp. Her vil jeg ikke gå inn på alt for mye, da veien til dette er ennå ikke lagt men jeg kan avsløre såpass mye at her er det sykt mye fete ting på gang. Du kan trygt si at det skjer mye her selv om det ikke er så synlig
.

I november er det klart for Usig Festivalen for andre år på rad. Hva har vi i vente på årets versjon av festivalen?

Årets utgave av Usig Festivalen blir helt sjef! I fjor klinte vi til og trodde vi skulle erobre verden. Dette skjedde som sagt selvfølgelig ikke, så derfor tenker vi ikke det samme store bildet i år og fokuserer heller 100% på undergrunnen. I år skal 19 band spille over tre dager, to på Inside og en på Kvarteret. Jeg har selv tro på at dette kommer til å bli en overlegen festival og kvaliteten er skyhøy! Jeg vil nevne navn som Pokal, MK's Marvellous Medicine, Anja Kløve & the boys to kiss, Violet Hill, One Hundred And First, Fairy, Funky Penguins, Cruising Carnival, med flere. Det kommer også band fra Undergrunnen av Oslo (The Factory) og fra Stavanger (Kal-El). Det hele skjer den siste helgen i november (27.-29).

Hvorfor er Usig viktig?

Usig er blitt viktig fordi det fungerer. Det er jo ikke å stikke under en stol at vi får undergrunnsmusikere frem i lyset. Vi skaffer artistene øvingslokaler, parallelt som kommunen, i det de selv hevder å være kulturby nummer 1, svikter dem som skal flagges for at Bergen skal forbli kulturby nummer 1 i fremtiden. Vi bygger et sunt miljø og ikke minst er vi med på å skape band og allianser. Vi hjelper utestedene med å få økt skjenkebevilgning og ikke minst, er Usig drevet av musikere som vet hva musikere ønsker. Vi merker også at vi er godt likt i miljøet, noe som er veldig viktig for oss.

Hvor går veien videre?

Det er vanskelig å si. Vi har en del som skal på plass nå før vi legger nye planer på bordet. Websiden må bli selvdrevet, festivalen skal gjennomføres og ikke minst må avtalene med fordeler i boks og lanseres. Men en ting som er sikkert, er at det brainstormes hele tiden og mulighetene er mange. Vi har lyst å gjøre fete ting og skape stadig større muligheter for musikkundergrunnen i byen vår.

Foto: Roy Bjørge


Billetter til Usig Festivalen