Dråpe har etablert seg som et av landets mest spennende unge band siden kritikerroste “Dråpe EP” ble utgitt i 2011. Debutalbumet “Canicular Days” kom i 2013, ble foreslått som “årets debutalbum” av Dagbladet og kalt en “euforisk oppvåkning” av Adresseavisen. Bandet fulgte opp utgivelsen med festivaljobber på Roskilde, Øyafestivalen, Reeperbahn Festival, SXSW og M for Montreal.

Nå, to år senere, er Dråpe klare for neste steg.

Det nye albumet “Relax/Relapse” er spilt inn i hjertet av Oslo, under blå himmel og framstår som et gnistrende omriss av et band som prikker inn toppformen så til de grader. Dråpe har utviklet seg fra et band som hadde stålkontroll på virkemidlene sine til et popband av ypperste klasse sentrert rundt låter og lyder som appellerer til både hjerte og hjerne. Albumet slippes denne uken.

I den forbindelse tok vi en prat med bandet.

Gratulerer med nytt album, fortell litt om innspillingen.

- Takker! Innspillingen av dette albumet var en helt ny erfaring for oss.
Vi spilte alt inn på tape i Marcus Forsgren og Christian Engfelt sitt flunkende nye studio i Oslo, såpass nytt at strømmen til opptaksrommene ble lagt inn samme dag vi kom dit.

- Det som var herlig med å spille inn på tape var at vi kunne strippe sangene litt for ting som ikke trengte å ta opp plass i lydbilde. Samtidig så spilte vi inn alle sangene live i hvert vårt rom uten metronom for å få den gode grooven.

- Vi må også takke Jan Vardøen for at vi fikk låne et hav av hans vintage forsterkere og instrumenter som gjorde mesteparten av lydbildet vårt.


To år siden forrige album, hva har skjedd siden sist?

- Etter slippet av "Canicular Days" for to år siden fikk vi mye konserterfaring. Turne i Norge, spille foran et fullt telt på Roskilde festivalen, Øyafestivalen og mange andre festivaler. Brukt mye av tiden til å spille mer utenfor Norge med turneer i Danmark, Tyskland, Canada og USA under SXSW.


Hva er den største forskjellen på dette albumet og det forrige?

- Å peke ut en spesifikk forskjell er litt vanskelig i denne sammenhengen. Forskjellene fra «Canicular Days» til «Relax/Relapse» er egentlig små, men mange. Til forskjell fra «C D» valgte vi å spille inn live og uten klikk i større grad. Vi har også valgt å ikke ha for mange referanser med hensyn til sound og heller valgt å forske på hvordan vi som enkeltmennesker låter sammen i låtene vi har skrevet. Dette førte til en plate som vi mener er enda mer representativ for oss som band, noe vi er veldig glad for at vi valgte å gjøre.

- Vi fikk gjennomført dette på en god måte takket være et helt ute av den verden kult studio, vår utrolig flinke studioteknikker/produsent Marcus Forsgren og fem års live erfaring. Christian Engfeldts innfallsvinkel og musikalske forståelse var også viktig for å dra Dråpe ut i et litt nytt terreng og samtidig bidra til at ektheten ble vernet gjennom hele prosessen.

Hvis du skal trekke frem tre inspirasjonskilder til dette albumet, hva må med?

Vi har jo en fellesnevner i at vi alle digger The Beatles. Det er kanskje super forutsigbart, men det finnes fremdeles ikke bedre låtskrivere enn 60-talls John, Paul og George. "Revolver" er vel plata vi kan trekke frem her.

Da noen av oss flyttet til Oslo i 2009 hørte vi i hjel «Abouts EP» av 'Build Nest, Sleep’. Må i den sammenheng også nevne 'The Uptights’ kassett utgivelse "At the Wörthersee Hotel".

- En tredje, eller strengt tatt fjerde inspirasjonskilde til denne plata må bli "We are the 21st century ambassadors of peace & magic» av Foxygen.


Hva med internasjonale skiver, noen favoritter akkurat nå?

- Siste til Dungen, "Allas Sak" synes vi er ganske tøff.


Hva er verdens beste låt akkurat nå?

- Mild High Club med Window Pane. Eirik Fidjeland spiller også i Gold Celeste som nettopp slapp sitt album «the Glow». De har i den forbindelse fått en supportjobb for disse i Berlin. Rimelig stilig låt.




Dere skal ut på turnè, er det noen steder/scener du liker spesielt godt å spille på, og hvorfor?

- Yes, det skal vi. Klør i fingrene etter å spille litt hyppigere igjen nå. Vi skal spille i Oslo, Volda, Bergen, Trondheim, Tromsø, Kristiansand, Kongsberg og Stavanger. Vi blir alltid godt tatt imot i Bergen og Trondheim med dansende og syngende publikum. I Oslo har vi spilt veldig mye, men godt at vi fortsatt har et publikum her. Vi gleder oss veldig til og endelig få spilt flere steder enn de største byene i Norge.

16.10: Parkteateret, Oslo
23.10: Rokken, Volda
31.10: Landmark, Bergen
06.11: Blæst, Trondheim
12.11: Driv, Tromsø
26.11: Trashpop, Kristiansand
27.11: Energimølla, Kongsberg
28.11: Tou Scene, Stavanger