Foto: NML



Nils Martin Larsens soloprosjekt Comforting Sounds beskrives som et tilskudd av menneskelighet til elektronisk musikk, og markeres med releasekonsert på Blå 2. mai.

Musikknyheter.no tok en prat med Larsen i forkant av konserten. Han forteller om et ambisiøst album med utspring i flere kunstformer.

- For meg er Comforting Sounds en nødvendig effekt av å ha laget mye musikk med og for andre enn meg selv. Å kjenne litt på sin egen puls og se hva som skjer om man lager musikk kun intuitivt og uten å tenke på hvem som skal høre på det og hva de skal syns om det. Jeg tror det er en viktig ting når man har vært heldig nok til å ha musikk som levebrød og jobber i mange forskjellige konstellasjoner. Både for å generere nye teknikker og ideer samt at man gir seg litt tid til å komme tilbake til da man bare satt og lagde musikk fordi det var det man skulle gjøre. For meg var perioden jeg lagde denne skiva utrolig befriende og gjorde at jeg kom inn i andre prosjekter, enten som musiker eller komponist, med masse nye tanker, sier Larsen.

Larsen hadde under flere lengre opphold i Tyskland funnet inspirasjon i langstrakte, minimalistiske musikkstykker. Disse opplevdes som en slags reise, selv om de ikke nødvendigvis passet Larsens personlige estetikk. Om å skulle lage noe uten å kalle seg Apothek, sier Larsen at soloplata har et annet fokus, samt andre former og formål.

- Comforting Sounds har et helt annet fokus enn det vi har laget med Apothek, og færre tradisjonelle former. På den annen side er det også helt klart en videreutvikling av lydlandskapet vi jobbet med på Apothek-skiva. Min fascinasjon for å gjøre akustiske lyder mer elektroniske og vice versa er definitivt med videre inn i NML.
Materialet blir jo også enda mer personlig for meg fordi jeg ikke har laget det med noen andre. NML er nok hakket hardere i energien, kanskje litt mer emosjonelt og veldig mye mer dansbart, forteller Larsen.



Nå feirer Larsen soloprosjektet med releasekonsert på Blå 2. mai. Der vil albumet for første gang bli kjent med settingen den er tiltenkt.

- Vi skal leke masse med kontraster, lys og video. I tillegg får jeg endelig får vist hvordan denne musikken er når formene blir strukket ut og det dansbare tar mer over fra det kompositoriske som kanskje preger skiva.
Live kan jeg omarrangere alle låtene og ta dem til helt andre og mer tålmodige former for å se om folk får lyst til å ta frem dansefoten. Dystopisk dansing. Vakre greier, proklamerer Larsen.

Releasekonserten skal bli en spesiell opplevelse for alle som tar turen, lover Larsen.

- Lysdesigner Daniel Sørensen skal være med, og jeg har alltid hatt enormt fokus på at konserter må være en visuell opplevelse i tillegg til det auditive. Jeg syns det er dét som skiller en lytteropplevelse på en plate og på en konsert, for jeg kan få styre mer hva folk skal føle etter hva jeg har tenkt med musikken. Og man kan bygge en totalopplevelse som gjør at både musikken og det visuelle får et nytt lag til seg.
I tillegg kan man med lys og video bestemme hvor i rommet fokuset skal være, hvor man skal se og OM man skal se. Det syns jeg er voldsomt spennende, avslutter Larsen.