Foto: Terje Skår


Før helgen hadde vi premiere på ny musikkvideo fra Tusmørke og om knappe to uker er den nye platen Leker For Barn, Ritualer For Voksne ute. I den forbindelse fikk vi en prat med to av bandmedlemmene, Benediktator og Krizla.

Først og fremst, gratulere med videoen som vi har fått æren av å ha premiere på. Var det en hyggelig videoinnspilling? Det så i alle fall ut til at barna hadde det gøy, stemmer det?

Benediktator: Takk for det! Jeg så lite til innspillinga med barn, siden jeg tilbrakte dagen på Bærum sykehus. Under forberedelsene hugget jeg av deler av tommelen med øks, heldigvis før noen av barna var kommet. Dermed bar det i hui og hast til legevakta. For min del ble det mer blod blod brille, altså. Det er først nå etter seks uker at jeg kan begynne å øve meg opp på spilling igjen. Likevel, jeg kan fortsatt spille og barna hadde det gøy, så da er det topp stemning.

Krizla: Benediktator hadde det ikke særlig gøy første dagen. Det var ellers en veldig fin innspilling med barna, det kom hel gjeng med venner og naboer med ungene sine, Det er veldig stas at folk stiller opp! Vi lekte Bro bro brille i en steinsirkel nede i et skogholt, med et bål som brant under ei svart gryte som sto og putra. Det ble en fin blanding av lek og rituale. Ungene koste seg med all oppmerksomheten og syntes det var gøy at videoen handlet så mye om dem. Det tok ikke lang tid å få dem til å forstå de dypere aspektene ved leken og veien til en ny verden. Barnas fantasi er alltid åpen for mytologi og magi!

Ny plate nærmer seg og det står nevnt at det er en barneplate. Noen spesiell grunn til at det ble en barneplate?

Krizla: Musikk for barn er ikke nødvendigvis så forskjellig fra musikk for voksne, men det er lov å leke mer med ideer og konsepter, samtidig som det stilles høyere krav til underholdningsverdi. Det er nokså grenseløst med tanke på å ta idéer som er litt utpå ut i sin ytterste musikalske og tekstuelle konsekvens. Dette gjør at det er veldig morsomt å lage barneplate.

Benediktator: Det kunne like gjerne vært en voksenplate, for folklorister og middelaldernerder, f.eks. Vi håper den kan funke for alle aldre, egentlig.

Dette er ikke første gang dere er innom "sjangeren" barnemusikk, Bydyra fra 2017 regnes vel også som en barneplate. Ønsker dere å etablere ny markeder eller er det rett og slett for å forme barna fra tidlig av til å like folkete progrock?

Krizla: Det er et pedagogisk siktemål bak utgivelsen, altså at barna skal lære mer om og bli mer nysgjerrige på mytologi, gamle ritualer og folklore. Mange av sangene er jo tradisjonelle barnesanger, men arrangert med musikk som heller mot progrock, renessansemusikk og middelaldermusikk. Det er heller ikke dumt at de får høre musikk de ikke kjenner fra før. Jeg oppdaget selv progrockbandet Gryphon på grunn av opplesningsserien om Eigil Bonde fra Heim på NRK radio, skrevet av J.R.R. Tolkien, der Gryphon var brukt som vignettmusikk. Det vil si, det tok mange år før jeg fant ut at det var dem som hadde laget musikken. Jeg digga det hardt og tok opp sendingene fra radio til kassett, først seinere fikk jeg tak i platene deres på diverse platemesser.

Benediktator: Vi prøver ikke å etablere nye markeder, vi lever ikke av musikk. Det er hodene til barna vi er ute etter, ikke pengene deres. Bydyra er et redskap for påvirkning, et verktøy for å forbedre verden.

Føles det mindre alvorlig å spille inn låter som er rettet mer mot barn enn et voksen publikum?

Krizla: Barneplatene er vel noen av de utgivelsene vi har jobba mest med, så det er absolutt ikke noe mindre alvorlig å spille inn for barn enn for voksne.

Benediktator: Vi må jo tenke mye mer over hva vi sier til barn, det er mye mer ansvar. Vanligvis kan vi jo synge om, si menneskeofringer, da, til voksne folk som skjønner litt mer. Eller ikke. Men det spiller ikke så stor rolle om voksne misforstår ting, det er mye mer alvorlig om barna ikke forstår, for de tror jo på alt de hører.

Har dere selv noen favoritt barnelåter fra da dere voks opp? Alternativt sette opp deres Topp 5 liste over barnelåter.

Krizla: Da jeg vokste opp var det mye kassetter med barnemusikk i omløp, noe var mer stuereint enn annet. Smurfene var ikke lov hjemme, derfor hørte jeg ekstra mye på det hjemme hos andre barn. Det var også mye musikk fra svensk TV og film som jeg likte veldig godt. Her er fem på topp av barnelåter fra 80-tallet da jeg var barn:

Knudsen og Ludvigsen – Spøkelsestoget
Geir Børresen og Smurfene – Smurfesangen
Jojje Wadenius - Kalles klätterträd intro
Bengt Ernryd - Sagostunden intro
Björn Isfält – Rövarsången



Benediktator:
Da tar jeg topp 5 låter for barn som jeg har oppdaga som voksen, da:
November: Lek att du är barn igjen
Witthüser & Westrupp: Erleuchtung und Berufung
Donovan: Little Boy in Corduroy
James & Karin: Har Du Grävt Nogon Grop i Dag? (Takk til HlewagastiR)
Prima Vera: Olavs Menn

Den siste digga jeg hårt da jeg var liten, også, men hadde helt glemt den før den dukka opp igjen på bandtur.



Det er ganske langt fra Bro bro brille og Sjubidubidu sju til tidligere låter som Offerpresten, Gamle Aker Kirke og Et Djevelsk Mareritt. Har dere lagt den perioden bak dere eller kan det bli aktuelt fremover å følge den retningen igjen?

Krizla: Det er mye materiale under innspilling eller ennå ikke innspilt som er mer i likhet med eldre materiale. En fordel med å lage barneplate, er at det går an å legge forventningene til hvordan bandet skal låte til side og lage musikk som passer til temaet for tekstene og historien for et barnealbum. Dette albumet var en fin sjanse til å gå litt tilbake til middelaldermusikken vi holdt på med på 90-tallet da Tusmørke ble til, men også å ta inn elektronisk musikk som jeg lager i prosjektet Alwanzatar.

Benediktator: Den neste plata vår er et konseptalbum om danske moselik fra jernalderen, så vi er ikke helt ferdige med ting som er tøft, skummelt og gammeldags.

Er ikke så mye igjen av 2019 nå, men 2020 nærmer seg, kan vi forvente å se Tusmørke på en eller annen scene i vårt landstrakte land i løpet av det kommende året? (f.eks Ålesund der jeg bor?)

Benediktator: Ja, vi skal litt rundt, til Stavanger i februar, Bergen i mars, Kongsberg i april og ei uke til Brønnøysund med DKS i mai. Ålesund er dessverre ikke på reiseruta for neste år.

Til slutt, er det noen plater fra i år dere vil trekke frem som man bare må få med seg?

Krizla: To flotte norske som er kommet i år er Jordsjø – Nattfiolen og Lindstrøm – On a clear day I can see you forever. Alien Rain fra Tyskland er fett, i år kom EP'en The arrival, knallbra acid. Ellers går det mye i brukte plater, fra alle tider og sjangere, fra platemesser og kassegraving her og der.

Benediktator: Jeg støtter anbefalinga av Jordsjø, ellers har Swifan Eolh & the Mudra Choir gitt ut ei fin skive, reutgivelsene av de to første Ruphus-platene er et must, dessuten er Old Star av Darkthrone helmaks, Beglomegs Elske Livet Fantastiskt er …fantastisk, tyrkisk-nederlanske Altin Gün har gitt ut et sjefsalbum som heter Gece, The Gentle Maverick med Gold Celeste er super om du liker lof-fi psych og Zess av Magma er en höjdare (Kristne! Kem sku trudd?). Dette er de platene fra i år jeg har hørt mest på, vel. Ruphus er gammalt, da, men skivene er remastra av Jacob Holm-Lupo, så det teller.