Foto: Stian Andersen

I dag slipper Honningbarna sin nye EP «Åh bliss», med tre nye låter. Den er utgitt på bandets eget plateselskap Nye blanke, og er deres første siden «Jeg hører» fra november 2019.

– Vi har aldri laget så bra låter som vi gjør nå, betror vokalist Edvard Valberg i et intervju med Musikknyheter.no onsdag, der han også kan melde at bandet har fått to nye medlemmer.

– Vi trengte nye folk, så vi la ut en status på Facebook og Instagram der vi ba folk sende klipp av at de spilte, forklarer han.

Til slutt valgte de derimot heller å ty til kjentfolk.

– Vi fikk inn jævlig mye, så vi endte med å velge Tomas Berglund på bass og Johan Liljeberg på gitar. Begge er fra band vi er blitt kompis med på turnë.

Valberg gir mye av æren for at han er så fornøyd med EP-en til det nye mannskapet.

– Vi som allerede var i Honningbarna har vært bestekompiser siden vi var 17. Vi har bodd sammen og vært oppå hverandre så lenge at vi er blitt brødre, sier han. – De nye bandmedlemmene har funnet sin plass i låtskrivingsprosessen imponerende raskt, og det står det stor respekt av. Det å finne sin rolle, ikke bare sosialt, men også kreativt, er nok vanskeligere enn folk tror det er.




Ærlighet varer lengst


– Vi har alltid villet at musikken vi lager skal være lydden av livene våre, og inneholde totaliteten av livene vi lever, sier Valberg.

Det er noe de nye medlemmene fort oppfattet.

– Det har føltes veldig ærlig og naturlig helt fra starten av, forteller vokalisten.

Ærlighet er i det hele tatt svært viktig for Honningbarna.

– Vi har en spilleliste der vi deler ting vi synes er kult, men vi har ingen musikalske idoler vi prøver å høres ut som. Det ville vært uærlig, når visjonen er å lage musikk om våre liv, understreker Valberg.

Derfor har han også mindre til overs for politisk musikk enn tidligere, selv om kulturlandskapet generelt blir stadig mer politisert.

– Det er en uærlig eskapisme som går igjen, både i mye populærmusikk, og i moralismen til politisk musikk. Det svarer ikke til livene vi lever, forklarer han.

Han utdyper: – Jeg og de andre guttene har fått litt avsmak for politikk. Låtene våre er ikke til for å ta del i en diskusjon. Vi har ikke noe budskap eller moralsk prinsipp vi skal hamre inn. Det synes jeg blir så klamt og preachy at jeg får klaustrofobi av det.

Musikknyheters utsendte spør om det ikke er mulig å spille musikk med en politisk brodd uten å moralisere, og trekker frem Paul Weller fra The Jam som et eksempel.

– Hvordan folk forholder seg til politikk har endret seg, svarer Valberg. – Å raljere mot «The queen and her fascist regime» var edgy og meningsbærende i England i 1977, men nå er det blitt gjort, og da har det ingen hensikt å kopiere det. Det er forskjell på England i 1977 og Norge i 2021, konkluderer han.




Inspirert av Korona


På sin nye EP skildrer Honningbarna stemninger istedenfor å fortelle historier.

– Det samsvarer mer med den kaotiske verdenen vi lever i, forklarer Valberg.

Selv om han ikke sier det direkte, legger han ikke skjul på at Korona har vært en sentral inspirasjon for de nye låtene.

– Rett før Korona slo inn, hadde vi vært i Kristiansand og skrevet teatermusikk i fire måneder. Vi tenkte at vi skulle komme tilbake til Oslo, treffe venner, og dra ut på turnë igjen. Så, tre dager etterpå, kommer 12. mars, og Norge stenges helt ned. Vi har turnert veldig mye, og bygget opp en identitet og livsstil rundt det. Når det bare plutselig forsvinner er det jævlig rart, sier Valberg.

Med sin omfattende inngripen i hele samfunnet, var det umulig for Korona å ikke bli del av den virkelighetsnære skapelsesprosessen til Honningbarna. Samtidig er de opptatt av å si noe som ikke er blitt sagt før, om de skal si noe i det hele tatt.

– Når det snakkes om Korona på nyhetene og ute blant folk, har det alltid vært med utgangspunkt i smittevern. Det er så klart fair, men som musikere har vi kanskje et ansvar for å beskrive livet under Korona på andre måter enn gjennom R-tall, konkluderer Valberg.




Blir ikke nødvendigvis et nytt album


Honningbarna er svært fornøyd med produsent Erlend Mokkelbost, som de først arbeidet med på «Siden sist»-singelen i 2019.

– Vi var på utkikk etter noen som kunne bringe Honningbarna videre, og få oss til å låte mer vitale. Da tenkte vi med en gang på Erlend. Han har spilt i Jr Ewing, og alt han tar i låter mistenkelig bra, sier Valberg, som tilføyer at samarbeidet dem imellom har fungert utmerket både musikalsk og personlig.

Likevel signaliserer ikke EP-en nødvendigvis opptakten til et nytt album.

– Vanligvis har vi turnert, og så hatt tre-fire måneder på å lage låter til et album. Det har blitt rutine, og føles ofte nesten som en plikt, betror Valberg.

– Nå kan vi skrive når vi er inspirert, og gi ut et par låter om gangen, og det har vært jævlig gøy, fortsetter han.

Det er kanskje sant som det gamle ordtaket sier, at en fugl i hånden er bedre enn ti på taket, og som Valberg selv konstanterer: – For noen band kan albumformatet være en bra ting, men for Honningbarna er det ikke nødvendig.