Foto: Grethe Nygaard



Rogaland er en region så sterk som noen når det kommer til norsk musikk. Fra Stavangerensemblet tidlig på 80-tallet viste at det var mulig å gjøre kommersiell og kritisk suksess gjennom å synge på Stavanger-dialekt, via Thomas Dybdahl, Kaizers Orchestra og Skambankt, og frem til nåtiden, har flere av landets største artister kommet nettopp herfra. Ole-Jørn Borum i FordRekord er likevel blant dem som mener at Rogalandsregionen trenger et mer samlet musikkmiljø.

I så måte fikk han grunn til å være fornøyd i fjor. Da startet nemlig Jakob Wredstrøm, Jonah Thomas Bjerga, og Muhammed Sultan det nye plateselskapet Capella. Av selskapets nettsider fremgår det at de representerer de mest ambisiøse og dyktigste nye talenter i Rogaland. Dermed kan det virke noe pussig at FordRekord er blant bandene de har signert.

– I utgangspunktet er det for unge, ambisiøse artister, så vi kommer kanskje inn som en slags onkel; en onkel FordRekord, sier Ole-Jørn Borum i et intervju med Musikknyheter mandag. Han er bassist og låtskriver i Haugesund-bandet, som har holdt det gående i rundt ti år.

Låtskriving i hønsehuset



Tidligere har Borum skrevet bandets låter alene, mens musikken er blitt utgitt på det kjente plateselskapet Checkpoint Charlie. Med overgangen til Capella fulgte imidlertid flere forandringer for bandet.

– I Stavanger har det oppstått et låtskrivermiljø på grunn av Jakob Wredstrøm. Han er en veldig frempå musikkmann fra Danmark, som er vant til å jobbe med utenlandske artister, forklarer Borum.

Da Wredstrøm, som tidligere har arbeidet i Mantic Music, var med på å stifte Capella, ønsket han at låtskriverne skulle samarbeide på tvers av bandene. Da FordRekord ble signert, satte han derfor låtskriveren i kontakt med Espen Gulbrandsen, som har vært med på å skrive bandets foreløpig siste singel, "Solbrent symfoni."

– Han er en veldig dyktig låtskriver som bor i Sandnes, forteller Borum. – Han har hjemmestudio i et hønsehus uti hagen, der han sitter og skriver låter for mange forskjellige artister.

Selv om låtskrivingsprosessen foregår nokså organisk, og Gulbrandsen er vant til å bidra både innen melodi og tekst, er det likevel blitt en ganske naturlig fordeling i samarbeidet mellom ham og Borum.

– Jeg har et hjerte for tekst, og skriver mest på norsk. Espen skriver mest på engelsk, så derfor blir det naturlig at jeg skriver tekster, selv om han hjelper med ideer, forklarer sistnevnte.

For en del låtskrivere ville det kan hende vært vanskelig å gi avkall på den fullstendige kreative kontrollen over prosjektene sine. Både Borum og FordRekord for øvrig, ser derimot samarbeidsprosessen som en styrke med den nye låten.

– Hvis jeg kan samarbeide med noen jeg har den rette kjemien med, blir det mye bedre enn hvis jeg skal gjøre alt selv, fordi jeg blir utfordret til å tenke gjennom ting på en annen måte, mener Borum.
– Jeg har ganske god selvtillit, og føler meg ikke truet av å jobbe med andre. Jeg er en voksen mann, og tåler hvis folk sier at det jeg holder på med er dritt. Du kan ikke være så sårbar at du ikke tåler å møte motstand, fortsetter han.




Produsert av Espen Lind



Da låten var ferdig skrevet, kontaktet bandet Espen Lind på telefon. Selv om han mottar mange slike henvendelser, lovet han å høre på bandet for å finne ut om de spilte en sjanger han var komfortabel med å jobbe innen. Det gjorde de.

– Å jobbe med Espen i studio har proffet opp hele vår tilnærming til hvordan ting blir gjort, sier Borum.

Innspillingen fant sted på Etne, og gikk effektivt for seg, selv om bandet ikke hadde fått øvd like mye under diverse smitteverntiltak. Det ferdige resultatet viser at måten å skrive låter på ikke er det eneste FordRekord og kretsen rundt Jakob Wredstrøm har hentet fra det tidlige 60-tallets Brill Building Pop. Da bandet oppsøkte Lind fikk de klar beskjed om hva han så for seg.

– Espen er en veldig aktiv produsent, som har gitt mange innspill i låtskriverprosessen. Han hadde en soleklar formening om at Solbrent symfoni skulle være en Power Pop-låt med Wall of Sound-elementer, forklarer Borum.

Power Pop er en sjanger bandet ikke har arbeidet så mye med tidligere, og det å lage original Power Pop kan nok synes vanskelig i 2021.

– Det mest utfordrende var kanskje å få inn våre egne elementer, for selv om vi elsker Weezer, vil vi ikke høres helt ut som dem. Derfor hentet vi inn en del ting fra svensk pop, betror Borum.

Forhåpentligvis har de flere tilsvarende gode ess i ermet. De skal i hvert fall i studio med Espen Lind flere ganger i den kommende tiden, og regner med albumslipp tidlig i 2022.