Foto: Julia Naglestad


Ti år har gått siden hans forrige album Kenneth Ishak & The Freedom Machines kom ut. Nå er Kenneth Ishak endelig klar med sytt solomateriale. Native Tongue blir hans femte soloalbum.

Men selv om vi ikke har hørt fra Kenneth Ishak solo på noen år, betyr det ikke at det har vært rolig på musikkfronten. Han har gitt ut to album og turnert med Beezewax, gitt ut to album med Heyerdahl, to album med Universet samt produsert og/eller vært med som musiker på albumene til Kaja Gunnufsen, Signe Marie Rustad, Verdensrommet og Thea & the Wild.

Behov for å stoppe opp

- Det startet med at jeg sluttet å lage solomusikk. Det gjorde jeg fordi jeg hadde gjort mange album selv og med Beezewax og hadde bare behov for å stoppe opp og la andre ting skje. Og det gjorde det. Jeg ble produsent og musiker uten å jobbe ved siden av og prosjekter som Heyerdahl og Universet kom til meg på en fin måte. Det vil si andre tok initiativ til å starte noe og det syntes jeg var veldig befriende, forteller Kenneth Ishak til Musikknyheter.

- Men etter da ti år med masse aktivitet med andres musikk og samarbeidsprosjekter begynte jeg å dagdrømme om å lage noe helt eget igjen. Det ble en fin boble å være i så jeg bestemte meg for å legge til rette for å begynne å skrive til en plate.

Rett før corona-nedstengningen var Ishak i Japan på turné med Beezewax. Der kjøpte han med seg en gammel gitar, og da han kom hjem kjøpte han et rhodes-piano.

- Jeg trengte noen instrumenter jeg ikke hadde brukt til andre plater. Så kom covid og jeg var syk i 4 uker hjemme. Om det var selve viruset vet jeg ikke, jeg tviler egentlig. Men jeg var oppe, alene hjemme ca to timer hver dag hvor jeg skrev mye av musikken til albumet. Mellom 11.30-13.30.

- Etter hvert som ting åpnet igjen og en slags hverdag kom tilbake i studio, så stjal jeg alltid en liten halvtime hver dag før dagens studiogjest kom for å jobbe med ideene mine.


Superinspirerende

Månedene gikk og mer og mer falt på plass. Inn kom Lars Horntveth fra Jaga Jazzist på produsentsiden. Kenneth spurte Erland Dahlen om han ville spille trommer og om Ådne Meisfjord (kjent fra 120 Days, Serena-Maneesh og The Beautiful People) ville spille synther.
Ryan McPhun kom inn på bass og Mattias Krohn Nielsen på gitar og tangenter.
- Alle sa ja og det var et superinspirerende scenario å tenke på mens jeg jobbet med låtene. Jeg bestemte meg tidlig for at jeg ville lage en situasjon som var litt skummel for meg selv, ikke lage denne platen med gode kompiser som klapper deg på skulderen uansett hva jeg kom med av låter. Jeg måtte vite at låtene var gode nok for denne hippe gjengen.

- Hvordan var samarbeidet?

- Det er kanskje det jeg er mest stolt av i dette tilfellet, å ha satt sammen de folka og hvordan de påvirket hverandre. Vi hadde også med en filmregissør i studio, Lasse Gretland, som var utrolig viktig for vibben. Han skulle dokumentere, og gjorde det, men var også en stemningsskaper.
Vi tilbrakte tre utrolig fine dager i studio hvor vi spilte inn nesten alt man hører live. Det var utrolig gode vibber og vi var totalt 9 stykker i studio med ulike roller så det var veldig old school, ingen dødtid. Så sang vi inn all vokalen hos Lars på 2-3 dager, så mikset Ryan platen. Ferdig.

En slags George Costanza

Å spille inn en plate under en pandemi går ikke for seg helt uten utfordringer. Kenneth Ishak beskriver seg selv som karakteren George fra Seinfeld og var sikker på at han hadde fått corona rett før innspillingen skulle starte.

- Ådne kom fra Tyskland og teknikeren vår Fridtjof kom fra Sverige så den største utfordringen var egentlig bare å håpe at ingen havnet i karantene eller ble smittet rundt innspillingsdatoene. Jeg er jo en slags George Costanza så jeg var overbevist om at jeg hadde covid dagen vi skulle treffes, så jeg tok en test på dagen, ruslet ned fra Volvat til byen og når jeg kom til Slottsparken hadde de ikke ringt meg opp. Det betydde at jeg ikke hadde covid og da småjogget jeg hele veien til studio for da slo det meg at dette kom faktisk til å gå. Det ble innspilling og det hadde jeg gledet meg til lenge.

Live-video

I slutten av september kom det en live-video til den nyeste singelen Something, som Kenneth beskriver som albumets hjørnestein.

- Når lyset var riktig, samlet regissør Lasse Gretland alle sammen og vi spilte sangen live 7 ganger og beholdt 5. take. Ryan McPhun spilte bass og stod for opptaket og lydmiksen. Mattias Krohn Nielsen spilte Rhodes. Jeg lagde mat.



Et stort savn

Hovedtemaet for albumet er en søken etter identitet, noe Ishak i større grad har følt på selv de siste årene.

- Jeg er halvt norsk, havt malaysisk og jeg tror hele platen er en slags unnskyldning for å ha forsømt den biten av meg selv.
Alle låtene er egentlig masse minner, bilder, hendelser og assosiasjoner knyttet opp mot Malaysia og min familie der, spesielt min bestemor som gav meg utrolig mange sterke minner som virkelig har blomstret og kommet mere i fokus de siste par årene. Så noe foregår og det er det platen handler om. Det er ingen konklusjon å finne her, bare snapshots av mine tanker og minner og de er ofte abstrakte, men gir veldig mening for meg.

I disse dager er Kenneth Ishak i gang med sine første solokonserter på en god stund. Fredag 10. desember blir det releasekonsert på Blå i Oslo med hele bandet. Fremover er det også mye på gang.

- Jeg tror det blir noen festivaler til sommeren, noen konserter her og der i Norge, UK og Spania til våren. Det har vært et stort savn å ikke kunne reise og spille.

- Men jeg gleder meg faktisk til å ha litt fri nå og da for å stikke og skate og faktisk forsøke å skrive noen nye låter.