Foto: Sebastian Ludvigsen

På begynnelsen av 2000-tallet tok Gåte Norge med storm med sin kreative blanding av rock og tradisjonell folkemusikk. Debutalbumet Jygri solgte 40 000 eksemplarer og i 2002 vant de Spellemannprisen for årets nykommer. Kritikerrosen var nærmest unison. Men tre år etter sa det stopp. Lenge. Med unntak av noen konserter i 2009 og 2010, var det stille helt frem til 2017.
Da skjedde det til gjengjeld mye. EP’en Attersyn kom, etterfulgt av deres tredje studioalbum Svevn i 2018, til fansens og anmeldernes store begeistring.

Vår anmelder kalte comebacket for “norsk rock på sitt beste”, og ga både EP’en og albumet 10/10. Det nye albumet «Nord» er ute i dag.

- Hvordan har tiden etter comebacket vært?

- Det var litt skummelt å gjenreise Gåte. Det var jo en stor suksess, og vi ga oss på topp den gangen vi la inn årene i 2005. Derfor var vi en spent gjeng som lanserte ny musikk igjen i 2017. Men vi kunne raskt puste lettet ut, fordi mottakelsen var over all forventning. Vi høstet gode kritikker, og kunne igjen reise rundt å spille for et stort publikum som tydelig ønsket oss tilbake, forteller vokalist Gunnhild Sundli til Musikknyheter.

Ønsket å gjøre noe nytt

Gunnhild brukte tiden uten bandet godt. Hun startet som skuespiller og fikk store roller på Trøndelag Teater, hun ble mamma, begynte å studere og var med i Stjernekamp. Deltagelsen hennes i Stjernekamp kom ett år før Gåte varslet sitt comeback.
Da hadde broren Sveinung Sundli overtalt henne til å prøve en gang til.
- På det personlige plan opplevde vi oss sterkere og bedre enn noen gang, da livet har gitt oss viktig innputt fra ulike hold gjennom den tiden vi har vært borte fra Gåte. Da vi begynte på igjen i 2017 møttes vi med mer kompetanse og mening, enn da vi ga oss. Det ga en eksplosjon av mestringsfølelse og kunstnerisk skaperglede som team, og det har aldri vært mer givende å spille i Gåte enn nå, sier hun.



I april i år kom EP’en Til Nord, der de viser en litt ny side av seg selv med en mer akustisk tilnærming. I dag slippes deres nye fullengder Nord, som følger i samme spor som EP’en.

- Grunnen til at vi valgte et akustisk uttrykk er ikke mer komplisert enn at vi ønsket å gjøre noe nytt. Komme nærmere kjernen, og våge å være mer naken i uttrykket enn hva vi har vært tidligere. Gåte har alltid brukt alle virkemidler, maksimalisert og malt med bred pensel. Denne gangen ville vi se hva som skjedde om vi la sterkere begrensninger på virkemidlene. «Nord» er et resultat av det, forklarer Gunnhild.

Koronavennlig konsertpakke

At det skulle bli et album av det var ikke gitt på forhånd.

- Vi hadde i utgangspunktet egentlig ikke noen plan om å lage et album med det akustiske lydbildet. Planen var å gjøre konserter i et mer nakent og akustisk lydlandskap. Med «stor-Gåte», som vi bruker å kalle det, er det et enormt apparat med oss og rundt oss for å kunne gjennomføre konserter. Denne gangen ønsket vi å nedskalere for å lettere kunne reise rundt og gjøre flere og mer intime konserter.

Bandet skulle ut på turné med det akustiske lydbildet våren 2020, men rakk kun å ha én konsert før korona kom og de måtte avlyse alt sammen.

- Men hell i uhell hadde vi jo da en veldig «koronavennlig» konsertpakke å tilby, og fikk etter hvert gjort en del konserter, forholdene tatt i betraktning. Det som egentlig var ment å være et lite sideprosjekt, fikk derfor mye lengre levetid enn vi først hadde tenkt. Vi fikk derfor også tid og anledning til å vokse ordentlig inn i det, og ble mer og mer glad i å gjøre disse konsertene. Mottakelsen var også utelukkende positiv, og ut fra denne responsen ble vi motivert til å gjøre en innspilling av det. Det var veldig fint å få anledning til å gjøre flere konserter med materialet før vi gikk i studio med det. Det har nok også satt sitt preg på innspillingen.

Tradisjonsskapere

Gåtes grunnpilar har alltid vært folkemusikk og det man kan kalle folkloristikk.

- Det har vært vår røde tråd gjennom hele vår karriere. Vi liker å kalle oss for folklorister, som gjennom musikken vår er bærere av folkediktning, folkeviser, ballader, sagn og eventyr. Vi ser på oss selv som en av nåtidens formidlere av folklore, og ønsker å være tradisjonsskapere mer enn en ren tradisjonsbærer.
- Vi har alltid kommunisert ny musikk med utgangspunkt i en eldre kulturarv. Med det akustiske uttrykket på albumet «Nord» er vi også tradisjonsskapere. Men gjennom et mer nakent og akustisk lydbilde har vi forsøkt å komme med en innpakning vi håper kan oppleves som mer autentisk og «tilbake» til røttene. «Autentisk» blir det nok likevel ikke, men kanskje nærmere en forestilling av hva det autentiske er?

- Hvem eller hva har inspirert dere mest i arbeidet med "Nord»?

- Vi har vært inspirert av så mye, men vi skal ikke legge skjul på at Wardruna og Heilung nok preget de mer kraftige akustiske arrangementene mye. Ellers har vi rett og slett blitt inspirert av lyden i de akustiske instrumentene når vi først øvde inn for turné opprinnelig. Det er mye gøy å hente i feks et gammelt kofferttoamporgel fra 1907, og ei hardingfele låter jo virkelig gull!



Mer musikk på vei

Mange fans ser nå frem til nye konserter. De må imidlertid smøre seg med tålmodighet litt til.
- Vi kommer til å ligge lavt en god stund nå da vi skal konsentrere oss om å lage ny musikk. Men høsten 2022 er planen at vi skal ut på turné igjen. Da blir det med hele Gåte.

I vinter skal bandet bruke tiden til å jobbe i studio med nok et nytt album. Men de skal også slippe en samleplate.

- Den er mest ment for nye lyttere utenfor Norge. Men med på den følger en helt ny låt som også varsler litt om en ny retning hvor sønnen til Sveinung er med. Det er noen kraftige greier!, lover Gunnhild Sundli.