Foto: Rune Kongsro


Det hele startet på midten av 90-tallet da hun var frontvokalist på de to første platene til bandet Folk & Røvere. I 2001 solodebuterte hun under navnet Beady Belle, og siden har det gått slag i slag. Denne våren kan jazzstjernen Beate Slettevoll Lech feire 20 år som soloartist.

Jubileet markerer hun med å slippe sitt tiende album, Nothing But The Truth. Et album hun startet prosessen med i 2020 da Norge og verden stengte ned.

- Da murte jeg meg inne i mitt eget studio hjemme hos meg selv og begynte å lete innover i hjertet etter å finne en nerve. Prosessen minnet sterkt om den prosessen jeg hadde for 20 år siden, da jeg skrev debutalbumet mitt, Home. Som også ble laget hjemme hos meg selv. Den gangen i en liten leilighet midt i sentrum mens jeg var musikkstudent. Nå hjemme, med mann og to barn og en katt og hjemmeskole, kohorter og teams-møter og alt som hørte med.

- Men jeg greide å finne hjem denne gangen også. Jeg komponerte, arrangerte, programmerte og produserte hele albumet i løpet av pandemien. Jeg ble tvunget til å gjøre det alene, for vi fikk jo ikke samles. Men ofte synes jeg det å sette grenser for prosjektene mine er bra. Da må man være kreativ innenfor gitte rammer. Denne gangen var rammene strengere enn noen gang, og dette hjalp meg til å finne kjernen i hva jeg driver med. Sannheten, om du vil, forteller Beate Slettevoll Lech til Musikknyheter.

Den ulovlige sannheten

På det 16 spor lange albumet utforsker Beate de forskjellige måtene man kan forholde seg til sannheten på.
- Jeg vil snakke om lysten og begjæret til å gjøre noe ulovlig – være utro, kjøre for fort, stjele. Som et dyrisk instinkt, men der fornuften og dannelsen temmer deg. To sannheter, den inni som løper løpsk og den utenpå som holder deg i skinnet, har Beate uttalt.

- Fortell litt mer om det?

- Ja, sitatet er knyttet til The Animal som er den siste singelen fra den nye plata. Jeg tror vi alle skal tørre å kjenne på lysten og begjæret til å gjøre noe ulovlig. I en tid hvor vi har vært knyttet til regler og restriksjoner, så anbefaler jeg alle å tillate den lysten. I ordnede former selvsagt. Hele platen dreier seg om sannhet. Ulike måter å forholde seg til sannhet på. Om man svelger den rå, fornekter den, pynter på den eller ikke kjenner seg igjen i den. Og her snakker vi altså om den ulovlige sannheten. Den uansvarlige, lite gjennomtenkte, upassende og rebelske kanskje. Dette er også sannhet!




En virvelvind-tid

20 år har altså gått siden Beate entret den norske musikkscenen. Beady Belle er nå en av Norges fremste jazzsangere og har turnert i store deler av verden. Hun har spilt i over 167 byer i 28 land, og opptrådt på store internasjonale festivaler og konsertscener - blant annet Royal Albert Hall i London.

- Hvordan vil du beskrive årene som har gått siden debuten?

- Oj, hvor god tid har du...? Det har vært en reise - eller mange reiser - bokstavelig talt! Jeg startet Beady Belle etter at jeg hadde vært frontvokalist i Folk & Røvere og laget noen jazzplater med Jon Eberson. Bugge Wesseltoft kontaktet meg og ville signe meg på Jazzland rec. Jeg fikk helt frie tøyler til å lage den musikken jeg ville. Jeg brukte to år på dette første albumet. Lette etter kjernen i hvem jeg var. Jeg fant ut at min musikk ikke hørte til i noen sjanger. Jeg måtte leke litt med jazzen, med soulen, med popen, med elektronikaen, med funken. Til sammen ble dette min musikk.

- Dette var ikke musikkstiler som hadde blitt gitt ut eller anmeldt før, så i Norge var anmelderne litt undrende til denne litt sjangerløse musikken. Men i utlandet ble den omfavnet rått! Og så tok det i grunnen litt av. Jeg reiste verden rundt med bandet mitt og spilte på de største festivalene og feteste konsertscenene. Jeg lagde album etter album og dro rett på turné i mange år. Det var en virvelvind-tid! Men dette var jo før SoMe, så dette livet og denne suksessen forble egentlig en hemmelighet hjemme i Norge. Ingen visste om hva vi drev med ute i verden.

- Etter hvert fikk jeg en lengsel etter å komme hjem til Norge og også spille for et norsk publikum. Kanskje da jeg ble mor. Da kjente jeg et behov for å lande hjemme også. Men da måtte jeg egentlig begynne litt fra scratch. Sakte, men sikkert har jeg bygd meg opp en fanbase her også. Det har tatt litt tid. Men nå kjenner jeg en god bølge av lyttende mennesker som omfavner musikken min. Det er herlig!



Sirkus i livet

Emilie Nicolas og Sofie Tollefsbøl aka Fieh er to av dem som har omfavnet musikken til Beady Belle. Britiske Jamie Cullum er også stor fan, og har sagt at stemmen til Beate er blant de beste i verden.

- Jeg blir veldig smigret av det. Dette er artister som jeg selv blir inspirert av. At inspirasjonen går begge veger ser jeg på som en stor anerkjennelse.

De siste årene har Beate også fått en del nye fans gjennom deltagelsene i TV-programmer som Stjernekamp og Melodi Grand Prix. I Stjernekamp endte hun på en femteplass som eneste gjenværende kvinne i konkurransen i 2019. Under fjorårets MGP gikk hun videre til sistesjansen med sin egenproduserte låt Playing with Fire, som også er med på albumet.

Beate forteller at deltagelsen i programmene kanskje ikke har gitt henne ny inspirasjon til låtskrivingen.

- Men det å bli med på noen sirkus i livet har lært meg mye! Det er jo en slags galskap i å være med på sånne ting. Og iallefall for artister som meg, som driver innenfor en sjanger som kanskje ikke blir forbundet med sånne underholdningsprogram i beste sendetid. Det er kanskje litt ulovlig faktisk... Men som jeg sa tidligere, den ulovlige sannheten må vi bli flinkere til å omfavne! Man må ikke ta seg selv så seriøst hele tiden. Jeg synes det var fantastisk moro å bli med på både Stjernekamp og MGP og jeg lærte mye av den delen av showbiz som handler om underholdning, sceneshow, kostymer og hele pakken som gjør det til et fargerikt sirkus.



Fra Paris til Tromsø

Torsdag kveld feiret Beate det nye albumet på Rockefeller i Oslo. I forkant fortalte hun at det kriblet skikkelig i magen, og at hun jobbet døgnet rundt med å få alt på plass til konserten.

- Det blir sceneshow, kostymer, koreografi og hele pakken. Så jeg tar med meg erfaringene fra sirkusene jeg har vært med på og tar det med inn i min egen verden. Den sjangerløse og grenseløse Beady Belle-verdenen min der alt er lov! Nå begynner alt å sitte, så nå er det bare å levere! Og så er det bare for folk å komme og oppleve dette! Det er i grunnen dette momentet som jeg er spent på nå. Om folk er klare for å komme ut av pandemi-buret og kose seg på konsert. Jeg gjør iallefall alt i min makt til å gjøre dette til en uforglemmelig kveld.

Nå står det mange konserter på programmet utover våren og sommeren.

- Det kommer stadig flere konserter i løpet av året. Både i Europa og i Norge. Først ut etter Rockefeller er Berlin og så spiller vi på Nattjazz i Bergen. Og så blir det alt fra Romania og Paris i sør til Tromsø i nord.

Fin søskenflokk

- Og vi synes alltid det er gøy å lese musikktips fra artister vi liker. Hvilken plate hører du mest på om dagen? 

- Nå for tiden er jeg inne i en hip-hop-periode. Blir sykt inspirert av det! Og akkurat i dag har jeg re-oppdaget Q-tips album fra 2008 The Renaissance. Veldig bra! 

- Og om du skal anbefale kun ett album til dine fans. Hvilket og hvorfor? 

- Siden jeg er ute med nytt album, som jeg er veldig stolt av, så velger jeg dette albumet. Nothing but the Truth. Og så håper jeg lyttingen på dette vil trigge lysten til å høre på flere av mine utgivelser. Dette er jo mitt tiende album, så det har blitt en fin søskenflokk!