Det kommer ut nesten hundrevis av norske utgivelser i uken. Band, artister og management er frustrerte over at det er så vanskelig å få oppmerksomhet i media, selv for godt etablere artister.

Mats Nerli fra Istad utenfor Molde leder bandet Nerli There og er også soloartist. Han merker godt hver gang de gir ut plate, som nå i september da Nerli There kom ut med The Beast Within, hvor vanskelig det er å nå ut.

– Den største utfordringen er at det er ekstremt mange om beinet. Og så har du fullt av såkalte «coaches» som sier at i tiden før man skal gi ut ny plate er det viktig å promotere seg i små doser. Man skal ha 15 sekunder teaser her og en 30 sekunders teaser der. TikTok er det nye nå. Det er nesten som at det ikke er musikken som teller lengre, men hvor og hvordan du promoterer deg. Dette er et ukjent landskap for mange, også for oss, som ikke har vært vant til å ikke fokusere så mye på den biten.

Må levere live


Han sier at han og bandet er av den gamle skolen som bygger seg med å spille konserter og turnere. Nerli There har et godt rykte på seg som liveband.

– Å levere på konsert tror jeg er viktigere i dag enn noen gang. Jeg har et inntrykk at det er mange som ikke spiller så mye live av nyere artister. Det har dessverre blitt færre arrangører og plasser spille på de siste årene. Dette er en utfordring for et band som oss. Denne trenden begynte allerede før pandemien, og den ble bare forsterket av det.

Som de fleste andre musikere i Norge har han en karriere ved siden av.

– Jeg jobber på sekstende året som miljøarbeider på ungdomsskole. Det er veldig forenelig med å være musiker. Siden jeg ikke er lærer, har jeg heller ikke timeansvar, og trenger heller ikke å skaffe vikar når jeg tar ut permisjon, ferie eller fri.



Dialekt vs engelsk


Nerli There startet som et prosjekt på en musikklubb i Molde som het Silver Fox.

– Det skulle bare være engangstilfelle hvor vi spilte låter av band som Allman Brothers, Lynyrd Skynyrd og The Band, men vi syns det var så kjekt å spille sammen at vi bestemte oss for å gjøre noe mer ut av det det.

Mats hadde 10-12 låter liggende i en skuff og det ble utgangspunktet til første albumet som kom i 2010.

– Vi la merke til at det småteite bandnavnet klang godt hos folk og siden har vi spilt og spilt og spilt. Til sammen har det blitt seks album, fem studioalbum et et live-album.

Mens Nerli There er på engelsk har han også et soloprosjekt hvor han synger på Istad-dialekt.

– Jeg veldig tilfreds med å kunne jobbe i begge leirer. På grunn av ryktet til Nerli There har jeg også fått en del spennende spilleoppdrag siden jeg begynte å opptre på dialekt, så en kan på en måte si at det ene gagner det andre - og omvendt.

De har valgt å holde Nerli There på engelsk fordi de ser at de har nådd et voksende publikum.

– Vi opplever at låtene og tekstene treffer og betyr en del for folk. Engelsk er også et så stort språk som gjør at man kan ta for seg en del andre tema med litt andre innfallsvinkler og formuleringer enn man kanskje kan på norsk.

Han sier at det å skille prosjektene band og solo litt fint fordi da kan jeg uttrykke meg mer bredt og favne om mer på flere fronter.

Mats Nerli stråler på scenen på RaumaRock mens regnet strømmer ned. Han spiller gitar mens han lener seg litt bak på skrå med lukkede øyne og smiler
Foto: Hogne Bø Pettersen


Blå vinyl


Det nyeste albumet kom ut i september i år og heter The Beast Within. De begynte arbeidet for allerede fire år siden og innspillingsstart var i 2019.

– Vi hadde Bjørn Ove Hagset Hagsetunes som tekniker og vi spilte inn trommer og bass samt ledespor på øvingslokalet vårt på Istad. Deretter dro vi til Hagsetunes sitt lokale i Molde og spilte inn resten. Albumet ble mikset og mastret hos Knut Bjørnar Asphol i Masterpool Studioes på Gjerdrum. Planen var at albumet skulle ut til vårt 10-årsjubileum våren 2020, men Covid satte en stopper for det meste.

Det var stor lettelse da albumet endelig kunne komme ut i år.

– Det blir ikke et skikkelig punktum for meg før albumet er kommet ut både fysisk og digitalt. Vi trykte opp par hundre eksemplarer i blå vinyl som vi solgte godt av på forhånd som var en god følelse.

USAs retning


Journalisten har tre låter som han som favoritter på et svært sterkt album, og jeg ber Mats fortelle litt om dem.

Judas: – Den ble til av det riffet som går igjen gjennom låta. Tekstmessig går Judas ut på at vi alle har en liten djevel på ene skulderen, som hvisker usannheter og tvetydigheter i øret vårt. Eller at vi møter en Judas av et menneske som lokker oss ut i elendighet med lovnader og falskheter. Dette har en religiøs undertone, men gjelder absolutt utenfor de hellige tekster også

Shadows in the night: – Denne er et skråblikk på USA og den ble skrevet etter å ha sett sesong én av Thomas Seltzers «UXA». Den handler om hvordan redsel, avmakt og konspirasjonsteorier har fått rotfeste i et land vi alle vokste opp med og drømte oss bort til.

Before all is spent: – Dette er mitt standpunkt om menneskeheten som rase. Vi er av naturen, men med en selvutslettende fasett som blir mer og mer tydelig jo eldre enn blir. Denne låta kan ses på som en mening i en global miljøpolitisk diskusjon, men personlig heller jeg mest mot ovennevnte hang til det ødeleggende. Da Trump stilte som president skrev jeg tre låter som, dessverre må jeg si, forutså hvilken retning USA ville ta. Det er Before all is spent, Shadows in the night og Stab in the back.

The Beast Within er ute nå på alle strømmetjenester og i fysisk utgivelse.